ik ben sinds kort de trotse bezitter van een 2 meter hoge Phoenix roebelenii, werkelijk waar
een prachtige palm.
Ik wil deze palm in mijn tuin in de vaste grond plaatsen!
nu is mijn vraag,
hoe maak ik deze Roebelenii nu eigenlijk wintergereed,
zodat hij veilig de winter doorkomt!
en zijn er nog tips voor het plaatsen van mijn Roebelenii?
verder is alle info. omtrent de algemene verzorging winter en zomer van harte welkom.
mvg Djon.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem i:
08-08-2005
Hey Djon,
De P. roebelenii is niet hard genoeg om onze koede & natte winters te overleven. Je kan het
altijd proberen, maar dan neem je een groot risico. Als je de palm toch plaatst in de voole grond,
dan kan je de palm het beste in goed drainerend grond plaatsen en de palm volledig impakken (bladren
inbinden) in doek. Enkele trachycarpus soorten kan je wel in de volle grond plaatsen.
groeten Toni
Djon:
09-08-2005
Toni,
Bedankt voor je reactie!
Ik was inderdaad van plan om de Phoenix
goed in te gaan pakken....
maar nu hoorde ik dat er speciale verwarmings
elementjes in de handel zijn,
die dan de vorst uit de ingepakte palm
zouden moeten houden!
heb jij daar ervaring mee?
Mvg Djon.
Anoniem:
10-08-2005
Don't do it, ook al pak je hem nog zo goed in hij is niet bestand tegen onze winters, hij zal van
binnen in gaan rotten, hou hem in een pot bij min. temp. van -5
Harry:
10-08-2005
Ik zou ook het risico niet wagen! De phoenix canariensis is sterker,maar kijk eens verder op deze
site,wat voor tent Robin heeft gebouwd voor de winter! Het zou zonde zijn van deze palm als hij dood
gaat! Btw. Mijn mini ph.roeb. (bij die van jouw vergeleken) heeft het in de volle zon niet zo naar
zijn zin ! Hou dat in de gaten!Zijn bladeren zijn dunner dan de ph. can. .Dus ook meer zongevoelig.
Djon:
11-08-2005
Bedankt voor de reacties,
ik ga hem binnen zetten van de winter,
dat is nu duidelijk!
t probleem is alleen......waar??? ha ha
ik kan hem alleen op de zolder kwijt!
met als daglicht...
alleen een klein dakraampje.
geeft t problemen, als hij de wintermaanden
weinig daglicht heeft ?
Mvg Djon.
Anoniem:
12-08-2005
Deze palm heeft juist veel water,nodig.
Iedereen denkt dat deze palm droog moet staan maar dat is niet zo,hij is eigenlijk een moeras palm
dus.
Ik geef hem altijd veeeeeeel water + schotel onder met water.deze palm word een prachtige palm.
Wat de winter verder betreft ik heb zelf een klein roebelinii in grond geplaatst waar het heel nat
is.
Als je hemingrond plaatst zet er dan in de winter een serre over hij zal nietstuk gaan.
Harry:
13-08-2005
Een paar maandjes met weining daglicht kan wel hoor!Huiskamer kan ook (mits hij past,en niet te
dicht bij de verwarming staat).En na de winter niet gelijk in de volle zon(welke zon :-( ! ) want
dan verbranden de bladeren gelijk!
Daan123:
19-09-2005
hallo,
Ik heb geen antwoord op bovenstaande vraag, maar heb wel zelf een vraag ( ook over de
Roebelenii).
Pas geleden heb ik ook een Roebelenii gekocht en nu zitten er allemaal hele kleine vliegjes ( net
van die fruitvliejes) in , weet iemand misschien waardoor dit komt? Tevens zou ik dan ook graag
willen weten hoe ik deze vliegen "weg" krijg.
alvast bedankt voor antwoord
groeten Daan
Palmboom.nu:
08-10-2005
Daan schreef: "hallo,
Ik heb geen antwoord op bovenstaande vraag, maar heb wel zelf een vraag ( ook over de
Roebelenii).
Pas geleden heb ik ook een Roebelenii gekocht en nu zitten er allemaal hele kleine vliegjes ( net
van die fruitvliejes) in , weet iemand misschien waardoor dit komt? Tevens zou ik dan ook graag
willen weten hoe ik deze vliegen "weg" krijg.
alvast bedankt voor antwoord
groeten Daan"
Ik vermoed dat die (vocht)vliegjes op de (vochtige) potgrond zitten. Als dit zo is kan je denk ik
het beste af en toe de grond een beetje 'losmaken' en er wat nieuwe grond overheen gooien.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht