ik heb een bananenplant sinds kort in een grote pot staan alleen hij ziet er nu een beetje zielig
uit en er vliegen vliegjes omheen, is dat slecht, en hoe kan ik dat verhelpen?
groeten bananenman
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem:
05-09-2005
Beste bananenman,die vliegjes zijn hoogswaarschijnlijk varenrouwmuggen,die komen uit de
potgrond.Voor bananen kunnen ze geen kwaad.Geef de plant meer water en mest.Verpotten wil ook wel
eens helpen.Meng wat koemest door de potgrond.succes.
Ano poeld.:
05-09-2005
Kijk de plant goed na,of er geen rotte plek of schimmel aan is waar fruitvliegjes op afkomen.deze
vliegjes kunnen geen kwaad maar veraden wel iets.
Sub t:
06-09-2005
Zou hij niet in een te grote pot kunnen staan? Lees het bericht eens op volgende link:
http://groups.yahoo.com/group/exoten/message/16191
ik had een aantal weken geleden mijn mooie maar kleine (45cm)musa sikkemensis naar een veel grotere
pot verplant, en hij begon na een tijdje helemaal slap te hangen en te verdorren.
Ik heb hem nu terug in een kleinere pot gezet
groeten, kim
Bananenman:
07-09-2005
laat me raden, 50 liter is te groot
H.theunissen:
08-09-2005
Ik heb mijn bananen ook altijd in potten gehad,en heb toen besloten ze in de volle grond te
zetten.
Nu hebben mijn bananen het naar hun zin en groeien ieder jaar naar zo`n hoogte van 2 a 3 meter.
Ze sterven wel elke winter af maar in het voorjaar springen ze weer uit,en gaan weer de hoogte
in.
Dus ik blijf erbij dat ze toch wel grondruimte prefereren.
Groetjes
Harry:
08-09-2005
Die vliegjes komen juist van te veel water,de varenrouwmug houdt van natte potgrond! (zoek met
Google). De musa buiten heeft het bij mij ook naar zijn zin,maar pas na de kouwe juli/aug.
periode,precies mijn vakantie :-( ,wel veel stukgewaaide bladeren dit jaar!
Anoniem:
08-09-2005
Volgens mij groeien bananen altijd beter in volle grond omdat de drainage van een pot nooit kan
tippen aan die van volle grond, ik ben een beginner en geef mijn planten in pot dikwijls nog te veel
(of te weinig) water
groeten, kim
Harry:
09-09-2005
Ze groeien beter omdat ze de ruimte hebben,en altijd voedingsstoffen vinden,wat in een pot beperkt
is. Maar alleen de musa basjoo overleeft onze winters buiten!!
Anoniem:
10-09-2005
varenrouwmug kan bestreden worden met nematoden,deze eten de eitjes en larven op.Is te koop bij de
growshop.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht