Hydrocultuur

U bent niet ingelogd
Hydrocultuur
Cumulus :
15-11-2006
Hoi iedereen,

Niet zo lang geleden (de lente van dit jaar) ben ik begonnen met het kweken van planten op hydrocultuur, je weet wel, van die ronde kleikorreltjes. Dit omdat het een stuk properder is dan grond, de plant rechtstreeks voedsel opneemt uit het water en daardoor meer energie overhoudt om mooie bladkruinen en bloemen te vormen, de korels herbruikbaar zijn, de waterstand makkelijk kan worden gemeten en er geen problemen zijn met het 'dichtslaan' van potgrond waardoor de wortels verstikken en het water er na het gieten gewoon weer afstroomt zonder in de grond te dringen, er minder onderhoud nodig is en je verschillende planten die andere grond of verzorgingseisen stellen gewoon kan bijeenzetten in dezelfde pot.

Het succes was enorm en nu is het bij mij een rage geworden om een zo groot mogelijke verzameling aan uitheemse en inheemse planten te kweken op hydrocultuur. Een wedstrijdje tegen mijn ouders die alles op gewone grond/potgrond kweken, waarbij we om het meest oogst, gewicht of grootte van één plant proberen te halen maakt het bovendien nog extra leuk.

Doch ondanks het plezier en gemak dat ik van hydrocultuur krijg valt het me op/ tegen dat er op internet en daarbuiten zo weinig informatie is te vinden over deze techniek. Graag zou ik nieuwe ideeën opdoen om mijn hydrocultuur nog meer de verfijnen en er nog meer rendement uit te halen, temeer nu het winter wordt en een deel van mijn planten uiteindelijk nog nog in moeilijkheden lijkt te komen door lichtgebrek en droge lucht van de verwarming binnenshuis.

Zijn hier toevallig mensen die er ook (fanatiek) mee bezig zijn of uitgebreide sites/forums hebben/kennen over deze techniek en wat zijn jullie ervaringen ermee? Zijn er mensen die ook ongewone planten op hydro proberen (ik wil in de toekomst oa mijn reuzebamboe - phyllostachys vivax aureocaulis- stekken en overbrengen op korrels wanneer deze groot genoeg is)

Ik ben ook al een poosje op zoek naar Arthemis korrels om stekjes en zaad in te laten kiemen alvorens ze op hydro te zetten maar tot dusver nog geen winkels gevonden die het in voorraad hebben.

Groetjes en dank bij voorbaat!

Hieronder nog wat fotos van mijn planten en stekjes op hydrocultuur.

23665

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Ontoelaatbare inhoud Ontoelaatbare inhoud melden