Graag vernam ik welke van onderstaande planten een serieuze kans maken om in een ommuurde tuin in
volle grond te groeien. Wie kan uit ervaring spreken?
grtjs, Jan
Wat de palmen betreft zeg ik de Brahea soorten de Butia soorten de Trachysoorten, de Trithrinax
campestris en de Syagrus. (maar sommige kun je nog beter wat bescherming geven misschien) Als je
van plan bent om soorten te gaan beschermen met afdakjes of inpakken dan wordt de lijst wel
langer......
Texeltje:
19-11-2006
k mis trouwens de Jubaea chilensis in de lijst?
Separatist:
19-11-2006
Inderdaad, en die is niet van de minste. Staat erom bekend één van de meest winterharde vederpalmen
te zijn.
Dekoeliepenzevi
el:
19-11-2006
De lijstjes omvatten enkel de taxa die we in verzameling hebben en die nu in verwarmde kas
overwinteren, in pot.
Ik probeer te achterhalen welke het zouden kunnen uithouden buiten, eens we de ommuurde tuin
hebben.
Daarom deed ik graag op jullie ervaring beroep.
De Jubaea chilensis hebben we niet.
grtjs,
Jan
Dekoeliepenzevi
el:
23-11-2006
Eerlijk gezegd ontgoochelen jullie reacties.
Kan hier nu niemand een deftig antwoord met een beetje meer uitleg op formuleren?
Vergeet ook niet dat het 'tonen van exoten' in een collectie zo zijn invloed kan hebben op
bezoekers.
Dus als ik het goed voorheb zijn slechts 8 taxa uit het lijstje het proberen waard in een ommuurde
tuin? Dít wordt een gemakkelijke beslissing!
Nu goed dan, de rest blijft potplant, zolang de ruimte het (nog) toelaat, is dit geen probleem
natuurlijk.
Jan
Texeltje:
23-11-2006
Jan, je hebt een ommuurde tuin zeg je......je zou kunnen gaan experimenteren met wat
soorten......maar ik ga niet keihard zeggen die of die is absoluut winterhard want tja 1 verkeerde
winter....en het is dag met je handje......nogmaals er zitten goede kanshebbers tussen......en zeker
omdat je muren rondom hebt heb je toch weer even een pre........
enne de rest (de niet palmen) laat ik liever over aan mensen die daar ervaring mee hebben
Llanero:
11-12-2006
Hallo Jan,
Als het een zonnige tuin is zou ik de volgende planten kiezen.
Trachycarpus fortunei, T. wagnerianus, T. takil, Chamaerops hummilis (tegen een huismuur) Sabal
minor, Rhapidophyllum hystrix, misschien Trihrinax campestris (tegen zuidmuur) maar heb met die geen
ervaring.
Brahea armata, Butia yatay gaan tot - 12 dus een gok. Als het 17 graden gaat friezen of
Elfstedenwinter kan het link worden met deze laatsten.
Syagrus geef ik in Nederland 0 kans buiten, goede kuipplant net als de rest.
Verder zeer zeker Musa basjoo en Musa sikkimensis.
Verder zijn Magnolia grandiflora Brackens Brown Beauty en M. grandiflora Edith Bogue mooie exoten,
verder Albizzia julibrissin en Ficus carica Bornholm.
Als klimplanten zijn Campsis x taglibuana Madam Galen en Trachelospermum jasminoides goede
soorten.
Winterharde Opuntias zijn een optie met Yuccas en winterharde Dasylerion.
Verder in een ingegraven bassin met 40 cm klei of leem en 20 cm water in de volle zon is Nelumbo
komarovii een optie.
Mvg,
Alexander
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht