Waar we verleden jaar grote cactussen (+1.5 meter) in volle gronde plantten voor de zomermaanden,
hebben we er nu een "exotentuintje" van gemaakt. Er staan 4 soorten palmen, 2
cytrusplanten en een musa basjoo. Nu hoorde ik dat het wenselijk is om de aarde van dit mini-tuinje
af te dekken met een laagje dolomiet... Is het waar dat dit de planten alleen maar ten goede zou
komen of ben ik verkeerd ingelicht?
Thanks voor alle reacties
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Cumulus:
13-06-2007
Vermoedelijk is dit bedoeld om de wortels te beschermen tegen vorst, een mulchlaagje zou dus ook
volstaan, net zoals je vorstgevoelige bamboes moet beschermen door zo'n laagje op de grond aan te
brengen. Sommige planten zoals Musa Basjoo sterven bovengronds af maar overleven als wortelstok
onder de grond indien er een mulchlaag is die de vorst verhindert in de grond te dringen. Door ze
bovengronds ook af te schermen krijg je echter grotere planten het jaar erop doordat ze niet
helemaal opnieuw moeten beginnen groeien in het voorjaar.
Sommige cactussen kunnen ook zonder bescherming de winter door als de grond niet te vochtig is, maar
welke soorten dat zijn weet ik helaas niet.
Gvozzie:
14-06-2007
Bedankt voor uw reactie. De reden om de grond af te dekken is in ons geval eigenlijk alleen maar
voor het uitzicht... De kleur van dolomiet zou mooi staan bij de rest van de tuin... Brengt dat geen
schade toe of is het toch beter zoals u zei om gewoon een mulchlaag aan te brengen? En te kiezen
voor degelijkheid i.p.v. een mooi uitzicht...
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht