Acer-kruising???

U bent niet ingelogd
Acer-kruising???
Anoniem :
01-04-2008
Hallo mensen,
ik denk dat ik een kruising heb van Acer platanoides(noorse esdoorn) en Acer campestre (veldesdoorn)

Ik heb een tijd bij een hovenier gewerkt en we moesten een hele grote tuin renoveren. er stonden verschillende esdoornsoorten in de buurt en er stonden echt heeeeel veel zaailingen. ik heb er verschillende meegenomen die afweken, bont blad, bijna wit blad en gevlekt blad. ook heb ik er 2 meegenomen, waarvan ik denk dat het een kruising is tussen 2 soorten. is dit mogelijk?

omdat t blad van een acer platanoides puntige lobben heeft en een campestre ronde lobben. en bij die van mij zit het er tussenin. ook zijn de bladsteeltjes behaard(campestre) wat bij platanoides niet het geval is.

wat mij ook opviel was de herfstkleur. bij A. campestre is de herfstkleur gewoonlijk geel en A. platanoides rood. bij de zaailing oranjerood.

Nog een ander geval:

n keer in een arboretum geweest en een zaailingetje(foei!) van een japanse esdoorn meegenomen. toen hij ging uitlopen zag ik dat het blad totaal anders was. er stonden daar A. palmatum en A. japonicum cultivars en bij de zaailing die ik heb meegenomen zijn de bladeren 11-lobbig (palmatum 7-lobbig en japonicum 13-lobbig.) ook zijn de bladsegmenten langgerekt (palmatum)

m.v.g.

Jeroen (planten-enthousiasteling)

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Ontoelaatbare inhoud Ontoelaatbare inhoud melden