Ik heb een kamerplant gekocht omdat ik hem mooi vond, maar ik weet er niets over. Het is een plant
met horizontale strepen op zijn bladeren en de bladeren groeien van de bodem naar boven vanuit een
gezamelijk punt, ze hebben eigenlijk geen stengel. Kan er iemand me vertellen welke plant dit
mogelijk is? Ik wil namelijk weten hoe ik hem het best verzorg en of hij giftig is voor mijn kat.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Nee, t lijkt niet echt op een sanseveria, tenzij dat het er een andere soort bestaat dan degene die
ik ken (courante soort die in de Vlaamse huiskamer prijkt). De blaren zijn niet zo dik als die van
een sanseveria. Ze krullen ook naar buiten in plaats van recht omhoog. Er zit geen felgroen aan de
zijkant en de horizontale strepen, afwisselend lichter en donkergroen, zijn heel duidelijk te
onderscheiden.
Greenconnection:
26-09-2006
Een foto zou de zaak snel ophelderen! Verwacht niet dat we helderziend zijn! (.......een beetje,
soms)
-Heb je geen plantenboek om het op te zoeken
-via www.google.nl.
-Is de plant groen blijvend zonder bloemen?
Anoniem:
26-09-2006
Wij komen er wel uit voor je.
Loop deze link even na, allemaal kamerplanten en onderaan
meerdere bladzijde.
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=kamerplanten&btnG=Google+zoeken&sa=N&tab=wi
Succes en als je op het plaatje klikt van de plant, wordt hij groter.
Anoniem:
26-09-2006
Het was niet de bedoeling de tekst in het zwart te schrijven, ging van zelf.
Lienemien:
26-09-2006
Gelukt, een foto van mijn onbekende plant. Heb hem niet terug gevonden op de sites die jullie hebben
doorgestuurd. Heb hem in Italie gekocht, misschien heeft t daarmee te maken...
Kunnen jullie mij nu helpen, please?
Greenconnection:
26-09-2006
Een Vriesea cultivar.
Zonder de bloeiwijze is de soortnaam moeilijk te achterhalen; er zijn er zo veel.
Giftig is de plant niet. Als hij al gebloeid heeft, dan zorgen de zijscheuten voor nieuwe bloei, na
een paar jaar.
Onder kameromstandigheden altijd zorgen voor wat water in de koker.
Joanna:
26-09-2006
Volgens mij Vrièsea splèndens, een Bromelia.
vrgr
Oeps, je was mij even voor!
Greenconnection:
26-09-2006
Bijna gelijk, Joanna!
Ik denk inderdaad Vriesea splendens, aan het blad te zien.
Lienemien:
26-09-2006
Wauw, bedankt!
Heb meteen gegoogled en het is inderdaad de Vriesea splendens en er komt blijkbaar nog een chique
bloem aan ook. Goede aankoop dus en gelukkig niet giftig. Heb net een plant (Dieffenbachia) moeten
wegdoen omdat die blijkbaar heel erg giftig is voor de poes. Onze buren hebben die plant
geadopteerd, dus not to worry.
Mijn streepjes-plant die nog in bloei moet komen zal ik alleszins goed verzorgen...
Rdb:
27-09-2006
Zonde van je Dieffenbachia. Katten zijn niet zo stom om er aan te gaan eten. Giftig wil overigens
niet zeggen dat je er acuut dood aan gaat. Veel vaker wordt je er hooguit misselijk van en dan laat
je het de volgende keer wel. Ik heb vrijwel elke giftige plant in de kamer of in de tuin gehad maar
daar nog nooit een kat op zien reageren ('t zijn toch al geen grote vegetariers) en mijn katten zijn
op dit ogenblik ook alweer een jaar of 11 en 14. Als ze braakballen moeten produceren beperken ze
zich tot gras en een enkele andere plant die verder geen kwaad kan. Overigens is ook gras voor een
kat giftig (geeft darmverstopping). Hij kotst gewoon het hele zaakje uit en voorkomt daarmee de
schade. Als je toch bang bent dat je katten van een verkeerde plant eten omdat ze b.v. nooit buiten
komen zorg dan dat ze altijd bij wat gras kunnen.
Ruud
De haan:
27-09-2006
Katten en Dieffenbachia bijt elkaar niet
Lychnis:
27-09-2006
Goed uitgelegd door je Ruud.
Ik zou zeggen ga je plant maar weer terughalen bij de buren.
In wat voor een gelegenheid heb je de plant gekocht in Italië?
Plantenwinkel, Markt of anders.
Succes.
Lienemiene:
29-09-2006
Nou, dat hij er niet van eet is eigenlijk niet waar, want we hebben het al een paar keer gezien dat
hij er hapjes van wil nemen. Inderdaad niet ziek van geworden. Maar ik ben eigenlijk gaan zoeken
naar oorzaken van diarree en overgeven bij katten. dat kan allerlei oorzaken hebben, maar ook dus
het eten van planten. En toen kwam ik op deze site:
http://www.zwerfkattendordrecht.nl/Alles_over_katten/Ziekten/Vergiftigingen.shtm
Misschien wel worst case scenario, maar toch maar zekere voor onzekere genomen. Misschien
overreactie en misschien nemen we de plant terug binnenkort. Maar ondertussen is ie in heel goede
handen, want onze buurman heeft heel groene vingers. Zijn planten groeien veel beter dan de onze,
dus is de dieffenbachia daar even op vakantie... :-)
Lienemiene:
29-09-2006
We hebben de plant gekocht in een Italiaanse grote plantenwinkel aan de kant van de weg, we zijn er
veel tegengekomen tijdens onze autovakantie. Eigenlijk waren we op zoek naar een olijfboompje, maar
die waren uitverkocht, dus zijn we met onze "streepjesplant" en een hoop cactussen
buitengestapt. Dingen die je bij ons ook kan kopen waarschijnlijk, maar ja, t idee dat ze de
italiaanse zon hebben gezien sprak me wel aan. En t was een stuk goedkoper dan bij ons.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht