Verzorging calathea

Startpagina >> Overzicht forums >> Kamerplanten forum >> Verzorging calathea
U bent niet ingelogd
Verzorging calathea
Calathea :
21-03-2007
Hallo,

Ik heb drie Calathea's (kamerplant) met grote donkergroene bladeren die aan de onderkant paars zijn. Dit zijn planten die oorspronkelijk uit de tropische regenwouden komen. 's Avonds gaan hun stengels met bladeren omhoog staan en 's ochtends staan de bladeren weer omlaag. Erg leuk.

Ze vergen de nodige aandacht:
- Hoge luchtvochtigheid
- Geen tocht
- Vochtige potgrond maar weer niet te nat
- Temperatuur niet te koud en niet te warm
- Veel licht, maar absoluut weer geen direkt zonlicht. Hoewel ik niet zeker weet of het vele licht ook voor mijn soort calathea geldt, want die hebben donkergroene bladeren. En ik heb ook gelezen dat hoe donkerder de bladeren zijn, hoe minder licht ze nodig hebben. Bovendien wordt de Calathea vaak als schaduwplant gekenmerkt.
- Etcetera.

Ik probeer zo goed mogelijk aan alle voorwaarden te voldoen, maar toch vertonen de planten regelmatig bladeren die geel worden en vervolgens gaan krullen. Bovendien hebben steeds maar bladeren bruine plekken. Weet iemand wat dit veroorzaakt en wat ik hier aan kan doen?

De situatie is nu als volgt:
- De planten staan op een zolderkamer in de halfschaduw. De kamer heeft een groot dakraam waar overdag veel licht doorheen komt. Ik moet ze zelfs een beetje afschermen voor direkt zonlicht. Door de afscherming wordt een soort schaduw effect gecreeerd.
- De temperatuur varieert ongeveer tussen 15 graden 's nachts en 19 graden overdag (verwarming).
- Ik heb meerdere bakken met water om de planten heen staan om de luchtvochtigheid lokaal te verhogen.
- Ik besproei de bladeren zeer regelmatig (3 maal per dag).
- Ik voeg ongeveer eenmaal per twee weken voeding bij het water.
- Ik gebruik altijd water dat eerst gekookt en afgekoeld is om het kalk in het water wat te verminderen.
- Ik geef de potgrond niet zo vaak water, maar sproei daar af en toe ook wat bij.

Graag hoor ik van mensen die ook ervaring hebben met Calathea's en ze lang in leven kunnen houden, wat voor tips ze hebben. Verder zou ik graag weten wat ik kan doen aan de gele bladeren en de bruine plekken op bladeren.

Met vriendelijke groet,
Christian

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Ontoelaatbare inhoud Ontoelaatbare inhoud melden