Onze Draceana doet het heel goed en groeit prima; ze is inmiddels ruim een meter hoog. De bladen
glanzen en hebben geen bruine punten. Maar nu ontdek ik op enkele oudere korte bladen onder aan de
plant wit-gele langwerpige korreltjes van plm 1 mm lang. Ze bewegen niet en als je ze op een stukje
papier kapot drukt is de inhoud rood-bruin. Wie kan mij zeggen wat dit is en kan dit kwaad, kortom:
wat moet ik hier mee?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem:
21-09-2007
Moeilijk iets daarover te zeggen zonder foto.
Rdb:
21-09-2007
Lijkt op bloedluis, maar inderdaad een foto zou handig zijn.
Bart70:
23-09-2007
Hier een foto's van de plant
Bart70:
23-09-2007
Hier een foto van een "ziek"blad. Zo zitten er drie onderaan de plant.
Greenconnection:
23-09-2007
Inderdaad, bloedluis, zoals Rdb al meldde.
Bart70:
23-09-2007
En wat nu te doen? Is er een huismiddeltje voor, want ik houd niet zo van chemische middelen en
zeker niet in huis. En hoe komt dit? Te nat, te droog, tocht?
Greenconnection:
23-09-2007
Te nat of te droog lijkt me niet de oorzaak; de plant ziet er verder gezond uit. Mogelijk is tocht
de boosdoener.
Een huismiddeltje dat nogal eens wil helpen is de beestjes weghalen met een in alcohol gedompeld
wattenstaafje. Ook goed tussen de bladoksels kijken!
Werkt het niet, dan toch maar aan een chemische bestrijder denken.
Rdb:
23-09-2007
Alcohol (ethanol, consumptiealcohol) is volgens de Nederlandse wetgeving een kankerverwekkend
chemicalie (categorie 3). Een zo gevaarlijke stof mag in een voor de consumentenmarkt bedoeld middel
niet eens zitten...
Bart70:
23-09-2007
Hartelijk bedankt voor het advies. Morgen ga ik er mee aan de slag. Een plant aan de borrel?
Enfin....
Anoniem:
23-09-2007
Kunt ook een watje met spiritus gebruiken.
Anoniem:
03-10-2007
De behandeling na 10 dagen herhalen, om er zeker van te zijn dat je plant schoon is.
Anoniem:
03-04-2008
bloedluis leeft van bloed en zit dus niet op kamerplanten.waarschijnlijk is het wolluis en daar zijn
middelen voor in de handel verkrijgbaar
Rdb:
03-04-2008
U verwart de bloedluis met de vogelmijt die in vogelliefhebbers kringen ook wel bloedluis wordt
genoemd. Wij hebben het hier over Eriosoma lanigerum (Hausmann) en soortgelijke trawanten. Een hele
bekende is natuurlijk de Dactylopius coccus of Cochenilleluis die de bloedrode kleurstof Karmijn
levert.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht