Trachicarpus/fortunei./wagnerianus.

Startpagina >> Overzicht forums >> Exotische samenwerkingsbladen >> Trachicarpus/fortunei./wagnerianus.
U bent niet ingelogd
Trachicarpus/fortunei./wagnerianus.
Ed ressiv :
25-05-2008
Samenwerkingsblad.
Trachicarpus fortunei en Wagnerianus. -17º

1) oogsten van de zaden.
a) oogsten van de zaden na de eerste winter
b) kleur van de zaden bij het planten donker van kleur,blauwachtig zwart, dan zijn ze rijp en klaar om gezaaid te worden.Laat ze weken met het vruchtvlees als dat er nog aan zit, en laat de zaden naar de bodem zakken. Dan met een handvol door elkaar rollen in de handpalm en het vruchtvlees gaat er af.Opnieuw weken is niet nodig.
Indien geen vruchtvlees en alleen de pit dan 2 of 3 dagen weken.
b1) zaden zijn ong. 3 jaar houdbaar.
c) plant de zaden in stek en zaaigrond. de zaden ongeveer 0.5 tot 1 cm onder het oppervlakte in de aarde. Vochtig maken maar niet doornat.
d) dek de bovenzijde af met folie, zo hoef je maar eenmaal te sproeien. Wegzetten en af en toe controleren.

2) verplanten kun je al bij de kiem,maar men kan ook wachten met de palm verplanten als het 3e blad zichtbaar is, dan in een diepere pot maar een niet te grote pot.

3) zorg voor goede drainerende ondergrond.Dus best wat zand toevoegen aan je teelaarde. De potten voorzien van afwateringsgaatjes. Verder verpotten als de wortels langs verscheiden gaatjes naar buiten komen.

4) laat de grond niet uitdrogen maar ook niet te nat, vochtig is voldoende, te nat is al snel slecht.

5) laat de plant de eerste twee jaren in de winter nog binnen, minder water maar niet uit laten drogen.

6) bescherm deze jonge planten in de winter tegen de vorst omdat er nog niet veel weerstand is.Tot 3 jaar kunnen ze tot circa -10gr. C.

7) oudere planten kunnen beter tegen de vorst, bij een leeftijd van 4 jaar en ouder kunnen ze er beter tegen tot ong. - 15 gr. C.
Oudere planten kunnen beter tegen de kou, dan pas bescherming bij - 17 gr. C.

8) bij extreme voorspellingen van veel nattigheid, en vorst er kort achteraan pas dan op, bevriezing van de speer is dan het gevaarlijkst.
a) een lichtslang aanbrengen in de beschutting geeft ook enige warmte en is betaalbaar, let op dat de slang niet te heet wordt tegen de palm.

9) bij vorstschade kan men de palm het best behandelen met Borduleise-pap.( Hans.)( vlg mij alleen in Belgie verkrijgbaar)

10) deze behandeling laten plaatsvinden door de substantie, over de speer te gieten en een stamgedeelte.

11) In het voorjaar maart/april mag wat bemest worden de palm voorzien van oude koemest, of gedroogde koemest aan de stam, de hoeveelheid is iets minder belangrijk, bv stamhoogte 20 cm 250 cl. stamhoogte 30 cm 350 cl.
Voeg ook kalk toe, hiervan worden de bladen sterker en groener.
Herhaal dit in september, niet later anders gaan ze groeiend de winter in en dat maakt ze gevoeliger voor vorst.
Maar geen kunstmest dan groeit de palm te hard en gaat hij te zwak de winter in met alle gevolgen vandien.
Om hem sterker de winter in te loodsen in oktober/november gebruik maken van Vinassekali rond de palm strooien niet te veel, en liefst op een regenachtige dag. Te veel is niet goed dan wordt de plant minder sterk.

12) oude bladeren verwijderen met een scherpe snoeischaar.
Snoei nooit kort langs de stam maar snoei ong. 5 cm vanaf de stam.

13) verwijder oudere bladen niet te vroeg de stam van de palm wordt dan dunner, en blijf ong. 5 cm van de stam met snoeien, dus rustig wachten tot het blad echt aan het terugtrekken is.

14) groter gekochte palmen moeten in het begin extra beschermd worden tegen kou, omdat ze nog niet doorgeworteld zijn.

15) standplaat in de volle zon of half schaduw.

16) groeisnelheid is verschillend naargelang de conditie 15 tot 30 cm

17) Vinassekali gebruik dit staat op de verpakking, maar het verbruik is in ieder geval gering

Tip;
hoge plastic palmpotten zijn te maken uit plastic flessen, vergeet de dreinage niet.
Palmen in bakken vochtig houden.Dagelijks water geven.

Trachicarpus nanus
De Trachycarpus nanussen ontkiemden na 2 weken, zo'n 19 stuks,
inmiddels zijn het er al meer. Met de andere 2 trachys heb ik geen ervaring, ik heb de takil al een tijdje op mijn kast in een zipbag maar nog geen resultaat helaas. De T. nanus had ik ook gewoon op de kast, heb ook T. princeps staan maar nog geen resultaat.

mijn eerste T. wagnerianus en T. takil zijn ontkiemd. De Takil heb ik half november 2005 in een zipbag gezet en op mijn kast neergezet bij kamertemperatuur. Heeft 3,5 maanden geduurt. Mijn Wagnerianus heb ik half januari 2006 in een zipbag op de kast gezet. Duurde dus zon 1,5 maand. Heb goede hoop dat mijn T. princeps ook gaat ontkiemen.

19-01-2006
met dank aan;
George
Palmenjan
Anoniem i
Harry
Texeltje

groeten
Hans

Reageren op dit tuinforum bericht Reageren op dit bericht

Reageren op dit tuinforum bericht Reageren op dit bericht Ontoelaatbare inhoud Ontoelaatbare inhoud melden