Dit blad is aangemaakt om te kunnen checken welk plant in wat voor grondsoort of mengsel geplaatst
kan worden.
Dat meerdere planten in een bepaalde grondsoort kunnen mag duidelijk zijn, of dit weer te geven is
zal blijken.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Ed ressiv:
08-01-2007
Ik ben kristof, ben ondertussen 22j oud en woonachtig in koekelare in west-vlaanderen niet zo ver
van de zee.
De grond hier bestaat vooral uit zand en hier en daar een laagje klei erdoorheen. omdat onze tuin
iets hoger ligt dan de naaste omgeving zit het grondwater hier in de wintermaanden gem. 2m diep en
in de zomer kan dat wel 4m zijn.
Dus kwa grond en grondwaterpeil lijkt me dat wel in orde te zijn voor de meeste exoten.
Ik ben nog maar sinds april 2006 begonnen met exotische planten voorheen waren het vooral kruiden
die ik kweekte.
In de volle grond heb ik nog niet zoveel staan alleen een trachycarpus wagnerianus, phoenix
canarensis, een paar trachycarpus takils???, wat sabal palmetto zaailingen, een zaailing van de
washingtonia filifera en wat musa basjoos. die doen het voorlopig allemaal uitstekend.
Ik heb nog een heleboel andere planten in kuip staan met de bedoeling om die halfweg maart in de
tuin te planten (toch bijna van al de soorten eentje of meerdere sommige zijn een experimentje)
In kuip heb ik staan (degenen met een V erbij zijn degene die ik ga uitplanten in de volle grond)
Zo dat zijn de zaailingen die ik zo ongeveer heb, het kan wel zijn dat ik er een paar ben
vergeten.
Verder heb ik nog een heleboel soorten die nog moeten kiemen of nog gezaaid moeten worden.
Tot nu toe doen alle planten in de volle grond of in kuip het allemaal goed en zeker na het mooie
weer van 2006.
De uitschieters qua groeisnelheid waren:
-de Musa's
-de alocasia's
-Butia eriospatha
-Livistona australis
-Livistona decipiens
-Trachycarpus fortunei
-Trachycarpus takil
-Washingtonia filifera en robusta
Van de volgende soorten was ik aangenaam verrast dat ze toch nog redelijk snel groeiden:
-Bismarkia nobilis
-Sabal mexicana
-Brahea armata
-Chamaerops humilis
Van vele soorten ga ik kijken hoe goed ze het doen in ons klimaat en ik hou zeker rekening met
eventuele slachtoffers want ik denk niet dat al de soorten met een v"" erachter het goed
zullen doen in ons klimaat hoewel ze toch wel veel vorst aankunnen maar vorst is maar een van vele
factoren die bepalen hoe goed of slecht een plant groeit in een bepaald klimaat.
Naam : Michel en Jacqueline
Leeftijd: 32 en 29 jaar oud
Woonplaats: Lutjebroek (nabij Enkhuizen) in Noord-Holland , ± 3,5 km vanaf het Ijsselmeer
Tuinoppervlakte: ±260 m2
Grondsoort: donkere aarde/kleigrond
Ligging tuin: zuid-west, aan water
Grondwaterpeil: ±50-100 cm
Exotisch tuinieren: sinds 2003/2004, echt actief sinds 2005/2006
Homepage: http://home.quicknet.nl/qn/prive/mija
De hieronder benoemde planten in de volle grond doen het tot nog toe uitstekend. In principe staan
bijna alle planten half zon/half schaduw aangezien we een aantal grote bomen in de tuin hebben
staan. Met (W) geven we winterbescherming aan, sommige soorten doen we voor de zekerheid ivm dat we
ze net hebben aangeplant.
Pas als het echt droog is, (dus in de zomer) beregenen we de tuin, elke dag/paar keer per week, met
slootwater. Bemesten doen we tot nog toe niet. We hebben afgelopen jaar in het najaar 1x Vinessekali
gebruikt. Ook dit jaar gaan we dit geven en we gaan onze palmen "soluble palm
fertilizer"geven.
De musa, gembers en canna gaan gedroogde koemest krijgen.
Hierover volgt dus later bericht wat voor resultaten dit geeft.
Dit is zo ongeveer onze plantenlijst.
Ons Verlanglijstje qua planten is nog groot, dus de collectie zal de komende jaren nog verder
uitgebreid gaan worden.
Hier de lijst van Hans.
De planten buiten staan in de zandgrond, sommige voorzien van dreinage, en sommige alleen in
plantaarde.
De planten in de kas in de geeigende en nodige mengingen van grond en zand en scherp zand.