Ik heb m.b.v. zaad vorig jaar gewonnen van vlijtige liesjes nieuwe plantjes gezaaid. Gaat op zich
goed. De eerste plantjes beginnen nu bloemknoppen te krijgen. Is het verstandig om die knoppen te
verwijderen zodat de plantjes zich verder kunnen ontwikkelen of juist niet?
Mvg
Wilco
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Greenconnection
nl:
01-05-2006
Tja, dat is natuurlijk altijd beter, maar ik begrijp ook wel dat het spannend is om te zien welke
kleuren er uit het zaaisel tevoorschijn komen. En een vlijtig liesje vertakt zich doorgaans toch wel
goed!
Anoniem:
14-05-2006
Hoe kun je zaad winnen van een vlijtig liesje?
Greenconnection:
14-05-2006
Dat is niet eenvoudig. Als het zaad rijp is springt de vrucht namelijk uit elkaar en slingert zo z'n
zaden in het rond. Je moet er dus vroeg bij zijn en het juiste moment kiezen om het zaad te oogsten
voor het wegspringt.
Anoniem:
14-05-2006
Ik gebruik een plastic zakje om het zaad in op te vangen. Doe het zakje voorzichtig om het
zaaddoosje, sluit het en raak het zaaddoosje aan. De zaadjes springen dan in het zakje. Het vergt
even wat behendigheid.
Succes.
Tine.
Anoniem:
15-05-2006
Srry heeft hier iemand verstand van petunia`s? Ik wil er graag zaad vanaf halen maar hoe doe ik dat
en waar zit dat zaad precies?
Anoniem:
15-05-2006
Als de bloem is uitgebloeid en de bloemblaadjes zijn verdwenen , wordt er een bolletje zichtbaar.
Dit zijn de zaden.Pluk ze echter pas als het bolletje geel is en droog aanvoelt, anders zijn de
zaden nog niet rijp. Succes.
Tine.
Anoniem:
16-05-2006
Vooral Tine bedankt voor je antwoorden. Ik heb nog meer vragen maar die gaan over pruimenpitten.
Staat ook wel op deze site, maar waar zit nu precies de zaaddoos van een vlijtigliesje? Is dat de
bloemknop zelf?
Anoniem:
18-05-2006
Niet elke uitgebloeide bloem van het Vlijtige Liesje geeft zaden. De zaden zijn na het uitbloeien
van de bloem herkenbaar aan een kromme zaaddoos. Het is dus geen bolletje. Als hij rijp is heeft hij
een lichtgele kleur.
Tine.
Hannemiek.:
22-10-2006
Wanneer moet ik het zaad van een vlijtig liesje opvangen?
En hoe doe ik dat? Wanneer kan ik dat zaad dan weer uitzaaien, of hoe gaat dat? Ik heb twee grote
bakken vol met het vlijtig liesje en hoe kan ik het beste hier het zaad van winnen. Wie kan mij
hier een antwoord op geven, Dank Uw.
Greenconnection:
22-10-2006
Lees de berichten hier boven ook eens!
Moneytree:
06-05-2007
weet iemand hoe het zaad van vlijtig liesje eruit ziet? ik ben namelijk op zoek naar een plant die
groeit uit klein rond zaad.
gr.
rob
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht