Op de naamplaatje van de wasbloem staat de naam: hoya carnosa 'compacta'. ik heb in een boek
opgezocht naar deze plant maar daar ziet de plant er heel anders uit. onder dat plaatje staat alleen
hoya carnosa en niet 'compacta' erbij. heb ik dan gewoon een ander geslacht of heb ik een heel
andere plant?
En dan heb ik nog een vraag over deze plant. Ik heb hem al een jaar maar hij groeid helemaal niet.
Ik geef de plant geen voeding, zou het misschien daar aan liggen?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Monique:
21-06-2004
ik heb deze plant ooit ook ens gehad en groeide ook niet pas na maanden in de groeiperiode voorjaar
deed hij het ineens een beetje. daarna werden de bladeren geel ik denk dat ik hem slecht verzorgde
ik heb hem weggedaan ik vond het een rotplant. Ik hoop voor je dat er iemand is die met beter nieuws
voor je komt.
Pieter_cactus:
21-06-2004
De hoya carnosa 'compacta' is een cultuurvorm van de hoya carnosa. er zijn verschillende
cultuurvormen, zoals de 'indian rope variegated' bijvoorbeeld. dat is ook een plant waarvan je niet
zou zeggen dat ze dezelfde soort iis als die natuurvorm. ik heb zelf een hoya bella die binnenkort
voor het eerst zal bloeien. in de winter hou iik ze volledig droog en bij kamertemperatuur. in de
zomer in de serre. ik bemest ze een paar keer per jaar met cactusmeststof. ik ben er zeker van dat
ik mijn plant niet volledig correct verzorg, maar ik kijk toch wel uit naar de bloem :-)
Krijgt je plant wel voldoende licht?
pieter
Redpoppy:
21-06-2004
Deze hoya is geen kamerplant !zonder zon komen er geen bloemen aan, het is wel een zéér trage
groeier, in de winter binnen houden en in de zomer op een licht beschaduwde plaats? niet snoeien na
het bloeien omdat hij terug bloeit op dezelfde plaatsen als de vorige jaren.Op google vindt je meer
info, vooral engels- en duitstalig
Hoyacarnosa:
21-06-2004
Hmmm, ik heb een tweetal grote Hoya Carnosa, de "moederplant" hiervan is inmiddels 32 jaar
en daarmee ouder dan ik, en ik heb er een dochter van staan waarvan de leeftijd onbekend is.
Om te beginnen moet de plant voor het raam, het liefst nog zonder vitrage zodat hij volle zon heeft.
De plant groeit in het Midden Oosten namelijk tegen huizen op in de woestijngrond en in de volle
zon. Dit houdt dus in dat het een klimplant is en niet een hangplant, zoals ik op de foto zie. Ik
heb uit simpel houten stokken klimrekken voor het raam gemaakt waar die van mij tegenop groeien.
In de zomer mag er af en toe best water bij, maar niet vaker dan een keer per week als het echt warm
is. In de winter hoef je hem nauwelijks te begieten, tenzij deze op een vensterbank direct boven de
verwarming staat, dan mag je er af en toe wel wat water bij doen om te voorkomen dat hij helemaal
uitdroogt.
Zorg er voor dat de plant niet op de tocht staat, dat vind hij niet lekker, en dat de vensterbank in
de winter niet te koud wordt. Een simpele kurken onderzetter die je normaal onder de pannen doet
doet wonderen. Ook moet je proberen te vermijden dat de plant in direct contact komt metalen
sponningen en kozijnen in de winter.
Als de plant groeit dan groeit deze met lange tentakels die zich om objecten heen wikkelen en
waaraan de bladeren ontspruiten.
Stekken van deze plant is heel erg moeilijk, een tentakel in de grond steken of op de grond leggen
met een steen erop en dan hopen dat hij wortel schiet zodat je de plant kunt afsnijden. Al met al
moeilijk verkrijgbaar en een bijzondere plant.
Voeding vinden ze wel lekker, maar is op zich niet nodig aangezien de grond in het Midden Oosten ook
bijna geen voeding biedt. Ik heb er twee feedies bij in de pot gedaan, dat is compacte voeding die
geleidelijk aan oplost.
Het resultaat bij de mijne was er wel naar: dochter had 61 bloemschermen, moeder 48 en dochter is nu
opnieuw trosjes bloemen aan het maken... En dat op een scherm van 1.20 bij 80 cm...
Emilio begine:
21-03-2005
Hoya carnosa heeft zeker een twintigtal varieteiten of cultivars, waaronder de 'compacta' die ook in
bonte vorm bestaat. De normale carnosa is een klimmer, maar de compacte-vorm is meer een kruiper (of
hanger) en veel trager in groei.
Isabel:
19-04-2005
Ik zoek een HOYA CARNOSA,(kopen).Kan u mee vertellen waar heeft u deze plant gekocht aub.
Mijn e-mail Chabelitaunquen@hotmail.com
Bedankt.
Anoniem:
03-05-2005
Ik heb een stek afgesneden en deze in oase gestopt het is nu een flinke plant en heb hem nu 6 jaar
heeft alleen niet vaak bloemen
Anoniem:
08-08-2005
ik heb die plant ook al 18jaar en ook een stek gemaakt doet et prima ,alleen die lange stengels knip
ik af vin ik niet zo mooi ze ruiken heerlijk beetje zoetig geef 1x per week water meer niet gaat
prima
Hoya liefhebber:
17-03-2008
Even een reactie op het langen verhaal hierboven.
De Hoya Carnosa is heel erg makkelijk te stekken,
maar je moet wel het goede stekmateriaal afsnijden.
Als je een jonge tak pakt zoals er staat beschreven en
die in grond of water zet dat word natuurlijk niks.
Een tak die nog lang niet uigegroeid is tot
een nieuwe gezonde tak kan onmogenlijk een zelfstandigge plant worden.
Net zoals een Baby nog niet tot nakomellingen kan zorgen.
Pak je een ouderre stek dan is dit juist heel makkelijk.
Het aanwortellen is zelfs zo makkelijk dat je nog moeite moet doen om
hem niet te laten wortellen.
Roy.
De meeste Hoyas waaronder de carnosa houden juist NIET van felle zon.
Dit betekend niet dat ze in dit klimaat niet zullen overleven.
Maar dit is verre van optimaal.
Het klopt inderdaad dat Hoyas daar zo tegen de huizen aangroeien,
maar dit wil niet zegge dat dit helemaal goed is.
Groeten Roy.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht