Graag wil ik mijn nieuwe pergola in de staat & kleur houden
zoals u hem ziet op de foto.
Dat wil zeggen dat ik deze elk jaar wil bewerken met olie.
Wie kan mij een advies geven over een snelle klimmer welke ik terug kan snoeien tot aanvaardbaar
niveau zodat ik makkelijk de pergola kan bewerken.
Ik zoek een klimmer welke ook geen restsporen achterlaat op het hout ( schuren pffff )
Op de foto treft u tevens tussen de poten een fijnmazig rek aan.
Hier wil ik graag een klimmer welke in kleurcontrast staat met de andere klimmer.
Welke creatieveling heeft een idee hierover ?
Hartelijk dank voor uw reactie !
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Combituin
ekeren:
24-10-2004
Sommige clematis soorten kunnen tot 20cm boven de grond worden teruggeknipt, hop sterft totaal af
en er zijn soorten met gekleurd blad, of probeer eens een eenjarige zoals oost indische kers waarvan
ook veel soorten bestaan
Fiat:
24-10-2004
Geachte,
Hartelijk dank voor uw reactie.
Hop sterft totaal af ( ? )
bedoelt u dat ik elk jaar nieuw moet planten of dat deze wederom verschijnt in het voorjaar.
Uiteraard heb ik zelf ook een speurtocht op het net gedaan en zie dat er vrouwtjes en mannetjes
bestaan.
Interessant om te weten dat deze plant gebruikt wordt voor de fabricage van bier, tja het lag
eigenlijk voor de hand.
Maar hoe kom ik aan een adres waar ik gegarandeerd vruchtdragende vrouwtjes koop ?
Verder zou ik nog graag, als ik u niet over vraag, willen weten welke soorten clematussen terug
gesnoeid kunnen worden tot 20 a 50 cm.
Op voorhand nogmaals dank !
mvg fiat
Redpoppy:
25-10-2004
Zomerbloeiende clematissen en clematissen uit de viticella group kunnen in de lente gesnoeid worden
tot 30 à 40 cm.Er is éénjarige hop die je dus terug moet zaaien, de vaste plant hop sterft af tot
tegen de grond en loopt elk jaar terug uit. In een betrouwbaar tuincentrum zullen ze zeker kunnen
zeggen of de plant vrouwelijk is, deze heeft nl. de mooie "bellen"
Exkela:
25-10-2004
Hop sterft wel af maar komt elk jaar gewoon weer terug......... Het is prachtig om te zien dat er
elkaar jaar weer meer en meer hopbellen aan komen te hangen. Pas wel op, want het kan aardig
woekeren. Het is wel een mooie groene aanwinst voor de tuin.
Njw:
25-10-2004
een bruidssluier kan ook elk jaar tot een cm. of 20 worden afgeknipt, en groeit heel snel weer
meters uit.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht