Wij hebben een tijdje in Griekenland gewoond. In onze tuin aldaar stond een plant die tijdens de
zomermaanden prachtige witte bloemen produceerde. De bloemen gingen pas in de namiddag (tegen de
avond) open. Gedurende de gehele nacht stonden de grote kelken (lengte ongeveer 15 cm en ongeveer 10
cm in diameter) open en tegen de ochtend sloten ze zich met een draaiende beweging. Iedere bloem
bloeide echter maar een (1) nacht. In het najaar stierf de plant af en kwam in het voorjaar weer als
een nieuwe plant op dezelfde plek weer terug.
Wie weet de naam van deze prachtige nachtbloeier.
Ik heb een afbeelding bijgevoegd.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Marcus:
21-04-2005
Zoals ik het kan zien is dit een "doornappel", familie van de nachtschade. Latijnsenaam
weet ik niet. Plant is giftig. Is een vrij zeldzame plant waarvan de vruchten in de bloemsierkunst
worden gebruikt. Heel soms wordt hij aangeboden als Datura maar is er totaal geen familie van.
Marcus
Pieter_cactus:
21-04-2005
Hallo,
Volgens mij is dit een Datura stramonium (= doornappel). Dus wel een Datura, maar niet de verwarren
met de Brugmansia (meerjarige tropische datura).
Pieter
B+:
21-04-2005
Het lijkt mij zo te zien een zusje van de doornappel, datura stramonium (die in Ned. in het wild
voor komt): datura metel, deze soort wordt ook wel in tuincentra als eenjarige aangeboden. Is
overigens zeer giftig.
Qmeloen:
29-04-2005
Ik wil graag iedereen bedanken die tot nu toe hebben gereageerd op mijn bericht. Inmiddels heb ik
bij een tuincentrum een Brugmansia gekocht. Deze is dus duidelijk niet hetzelfde als die ik in
Griekenland had. De bladeren zijn veel groener van kleur (de kleur van de bladeren van de plant
aldaar neigde meer naar het blauw grijze) en deze bloeit nu al een paar dagen in tegenstelling tot
de plant in Griekenland die slechts een nacht bloeide.
Ik denk dat jullie gelijk hebben dat het een Datura moet zijn.
Helaas ben ik die nog niet de bezochte tuincentra tegengekomen.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht