|
Buren... is dit overal zo??? |
Elene
:
18-10-2006 | Of ligt het aan mijn wijk? Nieuwbouwwijk van een jaar of 20, 25 oud in de kleipolder van West-
Nederland. De meeste mensen wonen hier al heel lang, veel zijn al wat ouder. Ik ben anders:
alleenstaande moeder van 41, dochter van 16, kantoor aan huis. Ik werk maar doe dat dus thuis, niet
zo duidelijk voor iedereen natuurlijk.
Sinds anderhalf jaar woon ik in mijn huidige (huur)huis.
Het is een huis voor mindervaliden (MiVa), en heeft (zeker voor een mindervalide) wel héél veel
tuin. Minstens 60 m2 achtertuin, zeker 15 m2 zijtuin, nog een voortuin grenzend aan parkeerplaats
van ook wel 10 tot 15 m2, en dan verderop nog een soort plantsoen onder een slaapkamerraam van plm.
6x4. Ik klaag er niet over, ik ben er enorm blij mee, heb nog nooit zoveel tuin gehad en het is
altijd mijn droom geweest: "een huis met een tuin".
Alleen al dit oppervlak is extreem verwaarloosd geweest door de vorige bewoner die zelfs twee jaar
niet in het huis heeft gewoond! Dus al die tijd ook niks aan de tuin deed. Het was voor mij een
reuze klus, tijd- en geldrovend, om alleen al de achtertuin aan te pakken deze zomer. Eerst de
jungle weg laten halen tijdens de hittegolf, een terras aan laten leggen en ik ben daar omheen nu
leuk aan het beplanten en kan niet wachten op de lente. Tot zover alles goed. Alleen, die buren...
Klagen over blaadjes uit het plantsoentje "ik blijf aan het vegen" (want natuurlijk komen
in oktober alle blaadjes uit MIJN tuin, misschien is het handiger om te wachten met vegen tot alle
blaadjes zijn gevallen?), vage opmerkingen over lelijke halfdooie struiken in de voortuin (dat klopt
ook wel), alles komt als onduidelijke steken onder water zonder dat iemand helder is: je tuin ziet
er niet uit, je haalt de straat omlaag. Als iemand dat zegt geeft hij mij de kans om te melden dat
ik met de voortuinen aan de slag ga in het komende voorjaar omdat de achtertuin me voorlopig al
genoeg heeft gekost. Had ik dan met de voortuinen moeten beginnen? Mijn woonkamer kijkt uit op de
achtertuin, het ligt toch voor de hand dat je daar begint...
Van meerdere kanten komt er nu "subtiel" gemopper over mijn gebrekkige tuinonderhoud
"aan de straatkant". Ik ervaar dat als erg vervelend en zal er de volgende spreker zeker
(zeer vriendelijk) op aanspreken.
Mijn vraag is deze: wat vinden jullie? Is dit normaal gedrag van die buren, had ik het helemaal
anders moeten doen, wat is eigenlijk de norm? Of is wat ik denk normaal: wacht rustig af, en als je
een vraag hebt stel hem dan aan mij in plaats van onderling over mij te mopperen en te roddelen,
zonder me iets te vragen of me in de gelegenheid te stellen te vertellen wat de plannen zijn?
Misschien hoort deze vraag hier wel helemaal niet thuis. Als dat het geval is hoor ik het graag en
zal ik jullie niet meer zulke dingen vragen.
|
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
|
|
|