ik wil op mijn dakterras drie hangbakken met 1 jarige klimmers beplanten (zaaien). dit zijn bakken
van gemiddelde grootte. is dit voldoende? moet ik nog extra bemesten? of kan ik zelfs eerst
piepschuim in de bakken doen en dan pas aarde (zodat het niet zo zwaar wordt.) wat is nodig om de
klimmers goed te laten groeien? het is een plek in de halfschaduw. (het huis staat voor de zon)
alvast bedankt!
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Plantadvies:
01-03-2007
Lastig om te beslissen of de groote genoeg is. Misschien zou u hier een foto kunnen plaatsen.
Een diepte van 20 cm is niet veel; zeker als je ook nog eerst piepschuim wil aanbrengen. Het risico
van uitdrogen is dan wel erg groot. E.a is ook afhankelijk welke 1-jarige klimmers je op het oog
hebt.
Plantadvies:
02-03-2007
Daar ben ik het helemaal mee eens renee. Als je aleen potgrond in de bakken doet, is de bak ook niet
zwaar. Kies dan eens voor cocopeat, gemaakt van gemalen cocosvezels. Erg licht in gebruik. Tevens
houdt cocopeat meer vocht vast. Gebruik tevens een mest in de vorm van korrels. Kijk de bak iedere
dag even na, voor het geven van water.
Mijn ervaring met cocopeat is juist dat dit snel uitdroogt. Planten bakken moet je toch iedere dag
nakijken vanwege het geven van water dus waarom dan dit spul gebruiken.
Maar een diepte van 20 cm is wel weinig.
Anoniem:
06-03-2007
Hangt er van af wat voor klimmers (hoe groot en diep hun wortelstelsel is).
Winde doet het bijvoorbeeld prima, als je voor voldoende water zorgt, lathyrus zou idd een diepere
bak nodig hebben.
Water geven op een terras is sowieso lastig, want de bakken laten het te snel doorheen zakken.
Langzaam sproeien zou een oplossing kunnen bieden.
Primapotplant:
08-03-2007
Tomaten kweken ze op steenwol.... dus de hoeveelheid grond is niet het belangrijkste, wel of ze
genoeg voedingsstoffen en water binne krijgen.
Mijn advies is, gebruik zo groot mogelijke bakken, dat scheelt water geven. GEbruik anders een
watervasthoudende gel als de bakken aan de kleine kant zijn. Zorg voor voldoende voeding, zeker
klimplanten groeien erg hard, en bijv. alleen osmocote is niet genoeg! Wat betreft cocopeat, het zou
meer water vast moeten houden... gebruik anders die watergel erbij. Het scheelt in ieder geval
aanzienlijk in gewicht en is erg milieuvriendelijk!
Renee:
13-03-2007
de piepschuim is niet perse nodig, maar dan worden die bakken niet zo zwaar. ik wil er graag
oostindische kers, klimmende winde en lathyrus in planten. ook heb ik een klimplanten mengsel met oa
ook bovenstaande planten en wat onbekende zaden. heeft het zin als ik naast vochtvasthoudende grond
regelmatig bijmest? en hoeveel en hoevaak moet dit dan? bvd
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht