ik heb de zaden vandaag geplukt (aucuba japonica ) volgens mij hebben veel zaden de hele winter
eraan gezeten.
kan ik ze gewoon zaaien of moet ik ze nog in de koelkast leggen ?
gr.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Greenconnection:
25-04-2008
De zaden van Aucuba kleuren altijd pas na de winter. Die hebben dus de kou al meegemaakt en waarom
zou je ze dan nog in de koeling plaatsen? Gewoon zaaien nu en je hebt over een paar weken al
plantjes.
Lodewijkp:
26-04-2008
ik vroeg het uit angst :).
Tuinprins:
26-04-2008
Volgens een bekende Germination Database ontkiemt het zaad van Aucuba bij een temperatuur van 20
graden na een periode van 1 tot 3 maanden. Een andere database stelt dat de ontkieming van het zaad
slow and erratic (langzaam en onregelmatig) is.
Ik heb vorig jaar april (2007)voor de lol zaad van Aucuba japonica gezaaid. Het is nog steeds niet
ontkiemd.
Gegroet, de tuinprins
Greenconnection:
26-04-2008
Zoals gewoonlijk kun je het beste de natuur z'n werk laten doen. M'n tuin was vergeven van de
zaailingen van Aucuba; het werd gewoon wieden. Hoelang daarvan de kiemduur was, weet ik helaas niet.
Issie-flower:
27-04-2008
Hoi, Lodewijk
Waarom kun je zaden in de koelkast zetten, waarvoor dient dat?
Een gewetensvraag van een student, plantenopleiding ;)
Tuinprins:
27-04-2008
De natuur zit slim in elkaar. Een groot aantal zaden heeft een kiemrust. Deze kiemrust kan worden
doorbroken door de planten aan kou en sneeuw bloot te stellen.
In de vrije natuur vallen de zaden in het najaar van de struik of boom. Daar over heen vallen de
bladeren. In de winter worden de zaden aan de weersinvloeden (kou, regen, sneeuw) blootgesteld.
Geleidelijk wordt de stof die in het zaad zorgt voor de kiemrust afgebroken. In het voorjaar, met
het stijgen van de temperaturen, zullen de zaden gaan ontkiemen. Sommige zaden hebben zelfs een
dubbele kiemrust en zullen pas na 2 jaren ontkiemen.
Waarom is de kiemrust een slimme zet van de natuur? Simpel: Als het zaad direct zou ontkiemen aan
het eind van de herfst of het begin van de winter dan zou het jonge en dus kwetsbare plantje grote
moeite hebben de winter door te komen. Als het zaad in het voorjaar ontkiemt heeft het een veel
grotere kans te overleven. Het plantje heeft dan immers meer wortels en omvang en dus een grotere
kans de eerste winter door te komen.
Een tuinier kan zaden op een kunstmatige manier aan kou blootstellen door het in de koelkast (nooit
de diepvries, daar kunnen de celwanden van het zaad niet tegen)te plaatsen. Je kunt ze natuurlijk
ook gewoon in het najaar zaaien en het zaaisel in de winter buiten laten staan.
Gegroet, de tuinprins
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht