ik wil volgend voorjaar starten met een moestuin. Ik wil de grond nu graag omspitten, maar gezien
dit momenteel nog een stuk weiland is, wilde ik eerst het gras dood (ik lees overal dat je geen vers
materiaal mag onderspitten, of klopt dit niet?)
Daarom is mijn vraag, weet iemand een biologisch totaalherbicide die de grond niet kapotmaakt? Of
zijn er andere manieren? En moet ik de grond bemesten voor of na het spitten?
Alvast bedankt!
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Rdb:
04-12-2006
Vers gras nu omspitten is niet zo zinvol omdat het volgend jaar al weer een mooi tapijtje zal zijn,
of je moet het wel erg diep kunnen onderspitten. Verder zou ik niet weten waarom dat niet mag, ik
heb het vaak genoeg gedaan en behalve dat wortelonkruiden zich er niet door laten tegenhouden gaat
dat vrij goed. Maar zeker als je Zevenblad hebt is het effect erg aardig (elk stukje wortel loopt
probleemloos uit en de plant is toch al nauwelijks te verdelgen).
Wil effectiever opruimen kom je toch uit op Round-up of Clear-up. De Ecostyle produkten staan mooi
maar helpen niet omdat de wortels onaangetast blijven. De grond gaat niet kapot van deze twee maar
of het in ecologisch tuinieren past? Dat moet je zelf weten!
Ruud
ps. bemesten doe je om je groente of fruit planten te verwennen en zo een hogere opbrengst te
krijgen, kale omgespitte grond bemesten heeft dus geen enkel nuttig effect of het moet zijn de
onkruiden er sneller bovenop te krijgen! De eerste keer bemesten doe je pas na het beplanten.
Plantenliefhebb
er:
03-03-2007
Ik ben vorig jaar ook een moestuintje begonnen,ik heb gewoon het gras ondergespit.
Geen problemen gehad (behalve enkele kluiten gras die soms bovenkomen).
De haan:
02-03-2007
Plantenliefhebb er:
02-03-2007 Ik ben vorig jaar ook een mostuintje begonnen,ik heb gewoon het gras ondergespit.
Dit is een hele goede manier
Plantenliefhebb
er:
03-03-2007
Opgelost! ;)
Anouksos:
03-03-2007
Volgens één van mijn boeken zou vers omgespit materiaal veel bodeminsecten aantrekken. Vandaar dat
ik er toch aan t***el!
Ik heb het dus toch maar gespoten met roundup, omdat het echt een dikke grasmat is (schapenweide
geweest).
Anouk
Plantenliefhebb
er:
03-03-2007
Je kon er ook gewoon de grasmat afhalen en daarna spitten.
Anouksos:
03-03-2007
Ja,
maar het is een moestuin van 22m op 6m. Dat is veel grasmat hoor!
George:
04-03-2007
In de landbouw zouden ze ploegen, maar dit is ecologisch ook niet echt te verantwoorden.
Ik denk dat de zoden afschrapen even snel gaat dan alles omspitten.
Dus eerst zoden afschrapen, wat compostaarde laten aanrukken en eens met de frees erdoor zodat de
grond losgewoeld en gemengd is.
De haan:
04-03-2007
Ik blijf bij mijn mening.
Je zou dan 2 steek diep kunnen spitten.
Spuiten is veel en veel slechter dan groen massa omspitten.
Maar ja, er is al gespoten.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht