| Shari / doodhout
|
dea
:
11-09-2009 | Beste Bonsai liefhebbers,
Ik heb gisteren een heel mooi stuk dood hout gevonden in een bos.
het is een afgebroken, gebogen tak met fraaie vormen.
ik wilde deze tak graag als shari gebruiken voor één van mijn junipers.
Echter heb ik nog nooit een shari gebruikt, wel jins gemaakt e.d. maar ik wilde dus ook eens met Shari experimenteren.
(ik weet dat shari ook wordt gebruikt om de stam van een boom kaal te maken, maar ik heb het hier dus over een boom aan een APART LOS stuk door hout te bevestigen).
Nu is mijn vraag:
het gevonden stuk hout is een beetje broos, wat vochtig en er huizen ook wat insecten in/op. Wat is een goede en snelle manier om deze afgebroken tak geschikt te maken voor Shari. Dus hou krijg ik hem snel hard, minder broos en droog.
Heb wel op een Amerikaanse site gelezen dat ze het eerst een maand of twee in een soort van conserveringsmiddel laten weken, maar wat dat spul precies is, staat er niet bij vermeld. (wel weet ik dat men kalkzwavel hier doorgaans voor gebruikt, maar ik zou niet weten waar je dit kunt halen; en om alles met een jinvloeistof te behandelen wordt ook enorm duur, aangezien het een vrij groot stuk hout is).
Hopelijk weet één van de experts als Yves, OTH, Greenconnection of iemand anders hier mij een goed antwoord te geven.
Vriendelijke groet,
DEA
Ik heb helaas nog geen foto van het stuk hout, is mijn inziens ook niet noodzakelijk om een goed antwoord te krijgen. Maar anders kan ik na het weekend wel een foto plaasten.[
|
U kunt niet meer reageren op dit bericht
|
|
|