| Bonsai verliest veel blad (2)
|
sjoukje
:
22-11-2009 | Hallo,
ook mijn bonsai verliest veel blad, maar gezien er nogal veel verschil is tussen bonsaibomen plaast ik zelf even een bericht incl. foto.
ik heb mijn bonsai (een Zanthoxylum) sinds een half jaar en hij deed het afgelopen zomer erg goed; veel nieuwe bladgroei. De laatste tijd (sinds de dagen korter worden) verliest hij echter erg veel blad. Hij is bijna kaal geworden.
Ik geef de boom minstens een keer per week water; dan laat ik deze 10/15 minuten in een bak met water staan en laat hem daarna 10 minuten uitdruppen). Een keer per maand voeg ik hier bonsaimeststof aan toe. De bonsai staat in de buurt van het raam op het zuiden.
In eerste instantie dacht ik dat mijn bonsai te weinig licht krijgt vanwege de korte dagen, maar gezien deze op het zuiden staat krijgt hij wel zoveel licht als mogelijk is (tenzij ik deze op de vensterbank zet, maar dat is slecht ivm verwarming). Daarbij moeten meer mensen met Bonsais in Nederland hier dan toch last van hebben lijkt me.
Kan iemand mij helpen met dit probleem? Of is het niet erg dat de bonsai veel bladeren verliest in de winter? Ik vind het er in ieder geval niet al te gezond uit zien ;-). Hopelijk kan iemand mij adviseren over de verzorging. Alvast bedankt!

|
U kunt niet meer reageren op dit bericht
|
|
|