| Oplichting malsai zelkova serrata
|
jacqui-frl
:
07-06-2011 | Op hemelvaartsdag is er bij ons in de stad altijd bloemetjesmarkt, de grootste van Nederland die dag en ik breng daar elk jaar steevast een bezoekje. Ik koop er dan kleine fruitboomjes, Acers, (dit jaar een Gingko) en ander prebonsai materiaal voor prijzen onder de € 10,00 en soms onder de €5,00! Dit keer bleef ik ondermeer staan bij een stand, waar men ook Malsaiboompjes aanboodt voor prijzen van slechts € 5,00. Ik bekeek een Zelkova Serrata in een plastic schaaltje, verpot in tuinaarde. De bonsai waren allen sterk verwaarloosd (lange tijd geen snoei verricht), maar desondanks kocht ik eentje, na afdingen, voor €2,50! Thuisgekomen was het eerste wat ik deed de Zelkova een snoeibeurt geven. Toen zag ik, dat het boompje volledig bedraad was met ijzerdraad, wat op sommige plaatsen ernstig was ingegroeid. Ik heb alles verwijderd, maar het ingroeien van het draad kostte me wel de kruin helaas, deze vorm ik wel opnieuw uit een lager gelegen tak. Toen ontdekte ik, dat de bonsai niet verpot was, maar de massieve klei, waarin hij stond, met een dun laagje potgrond was bedekt! Schandalig! (Gelijk door mij verpot natuurlijk.) Ik denk dat het boompje het niet gaat redden, maar voor mij is het verlies niet echt veel.
Ik weet dat dergelijke boompjes met regelmaat in bouwmarkten en/of tuincentra worden aangeboden voor het viervoudige of meer. Vandaar dit bericht om mensen te waarschuwen dit materiaal links te laten liggen!
|
U kunt niet meer reageren op dit bericht
|
|
|