| Regenwoudje in de tuin: groeilampen?
|
cumulus
:
04-09-2007 | Hoi iedereen,
Waarschijnlijk half oktober ga ik een klein tropisch regenwoud aanleggen in de tuin, dat zal gedijen in een serre van ongeveer 10 vierkante meter (eventuele uitbreidingen in een (verre) toekomst als het project goed aanslaat).
Een met houtafval gestookte Tulikivi speksteenstoof van 1020 kg zou de temperatuur op zo'n 27 graden moeten houden, en dit heel het jaar door.
Ik heb echter een paar vraagjes over de belichting voor de planten en bomen die erin zullen groeien. In een echt regenwoud is het immers minstens twaalf uur licht in de winter terwijl dat hier nog geen 8 uur is in december. Ik heb eerst groeilampen overwogen, maar die geven geen UV straling terwijl dat ook nodig is voor de plantjes. Glas van een gloeilamp of TL buis houdt immers UV straling tegen. Ik heb nu twee speciale volspectrumlampen besteld van TrueLight omdat die uit natriumglas zijn gemaakt waar de nodige UV doorgeraakt. De plantjes die ik tijdens vroegere reizen in echte tropische regenwouden verzamelde dmv stekjes zijn uitstekend de winter doorgeraakt in een terrarium waar ik via een timer zo'n TrueLight van 23 watt had opgesteld. Een hele serre belichten met twee Truelights van 23 watt lijkt me echter te weinig en nu zit ik me af te vragen of UV licht van zo'n blacklight lampje of een bankbiljettenscanner een goed(kopere) vervanging is voor toediening van UV licht? Iemand die hier ervaring mee heeft? Of bijvoorbeeld een TL buis voor gezichtsbruiners?
Ik weet wel dat kamerplanten of kasplanten ook geen UV licht krijgen en ook goed groeien, maar hoopte hiermee de planten extra sterk te maken voor optimale groei, bloei en levensomstandigheden (denk bijvoorbeeld aan kasplanten die erg teer en kwetsbaar zijn in vergelijking met dezelfde plantensoorten die buiten groeien waar wel UV voor handen is)
Iemand die hier al mee geëxperimenteerd heeft of er info/websites over kent? Via Google vind ik er weinig bruikbaars over.
Vriendelijke groeten,
Hendrik
|
U kunt niet meer reageren op dit bericht
|
|
|