| Minimumtemperatuur en bescherming.
|
d_sdennis
:
29-09-2010 | Ik heropen nog even dit oude topic. Het valt niet mee om een samenvatting te maken van bijna 300 berichten! Maar beloofd is beloofd en ik probeer toch voor komende winter iets zinnigs te melden. Nog een laatste vraag; zijn er nog mensen die in dit topic hebben gereageerd die hun opmerkingen nog bij willen stellen? Bijvoorbeeld als een palm het uiteindelijk toch niet gered heeft, of juist heel goed heeft hersteld? Hieronder verder de oude teksten.
Laatste update: 25 februari 2010
Het lijkt mij interessant om bij te houden met welke winterse omstandigheden we worden geconfronteerd. Dit om eens vergelijkingsmateriaal te verzamelen van een aantal veel aangeplante palmsoorten. Eind van een winter zal ik dan, mits er voldoende informatie wordt geleverd,een overzicht maken. Waar ik in geinteresseerd ben zijn vooral niet met extra warmte beschermde planten, maar alleen planten waarbij wel of geen voorziening is aangebracht om planten droog te houden, bijvoorbeeld een afdak, bigbag oid en een voorziening om de wortels vorstvrij te houden. Dit zijn voor mij de belangrijkste voorwaarden om vast te kunnen stellen hoeveel kou soorten nu echt kunnen verdragen.
Soort
Wel of niet droog beschermd
Wortels beschermd
Minimumtemperatuur
Duur temperatuur onder 0.
Voorbeelden bij mij thuis:
Trachycarpus fortunei
Niet droog beschermd
wortels beschermd
Minimum temp. -12 (vr18-za19 dec)
Duur temp onder 0: 5 dagen (16-20 dec), 7 dagen (01-07 jan)3 dagen (24-26 jan), 8 dagen (8-15 feb)
(ingepakt met noppenfolie op 6 januari, met een 60 W spot)
(16 januari alle bovengrondse bescherming verwijderd)(18 februari bodembescherming verwijderd)
Trachycarpus wagnerianus
Niet droog beschermd
wortels beschermd
Duur temp onder 0: 5 dagen (16-20 dec), 7 dagen (01-07 jan), 8 dagen (8-15 feb)
(Ingepakt met noppenfolie op 6 januari, met een lichtslang enkele malen omwikkeld)(16 januari alle bescherming verwijderd)(18 februari jute ook verwijderd)
Trachycarpus princeps
Droog beschermd
wortels beschermd
Minimum temp. -10(vr18-za19 dec)
Duur temp onder 0: 5 dagen (16-20 dec), 4 dagen (01-04 jan)
(Verlichtingslang vanaf 4 januari)(16 januari alle bescherming verwijderd)
(25 januari bescherming weer aangebracht, omgekeerde bloempot met lichtvenster)(18 februari bescherming verwijderd)
Chamaerops humilis
Droog beschermd
wortels beschermd
Duur temp onder 0: 5 dagen (16-20 dec, 2 dagen (01-02 jan), 8 dagen (8-15 feb)
(25W spot en enkele laag noppenfolie over de plant vanaf 1 januari)
(16 januari alle bescherming verwijderd)(9 februari enkele laag noppenfolie rondom het afdak)(17 februari folie verwijderd)
Jubaea chilensis
Droog beschermd
Wortels beschermd
Minimum temp. -9,6 (ma25-di26jan)
Duur temp onder 0: 5 dagen (16-20 dec), 9 dagen (01-09 jan), 6 dagen 8 dagen (8-15 feb)
(nog steeds geen extra warmte of bescherming toegevoegd)
Butia capitata
Droog beschermd
Wortels beschermd
Vanaf 18 december heb ik er een frame met noppenfolie omheen gebouwd. Hierin stond tot 16 januari een vorstvrij houder (electrische kachel)
(electrische kachel weer aangebracht op 8 februari)(17 februari kachel verwijderd)
Ik zal in de eindconclusie meenemen of de soorten de winter hebben overleefd. Met of zonder speerrot. Wanneer eerste nieuwe groei. Ieder participerend forumlid maakt zijn eigen bericht en update zijn bericht continu gedurende de winterperiode. Bijvoorbeeld, als de minimumtemperatuur nog lager is dan -12 bij de Trachycarpus, dan verander ik dat in dit forumbericht. Zo krijgen we geen wildgroei van forumberichten. Wie doet er mee?
Update 25 februari: sinds 16 februari boven 0, maar in de nacht enkele graden gehad. nu vrij regelmatig regen, maar de meeste planten staan nog onder overkapping/bescherming.
Update 19 mei:
T. fortunei: beperkte bladschade, derde nieuwe blad in ontwikkeling
T. wagnerianus: zeer beperkte bladschade, tweede nieuwe blad in ontwikkeling
T. princeps: geen schade, eerste nieuwe blad in ontwikkeling
Butia capitata: geen schade, tweede nieuwe blad in ontwikkeling
Jubaea chilensis: bruine bladpunten, eerste nieuwe blad in ontwikkeling
Chamaerops humilis: diverse bruine bladeren en bladpunten, maar vierde nieuwe blad in ontwikkeling.
Verdere analyse volgt nog.
|
U kunt niet meer reageren op dit bericht
|
|
|