| Phoenix in de vollegrond
|
d_sdennis
:
24-05-2012 | Eindelijk de knoop doorgehakt. Ik zet mijn te groot wordende Phoenix canariensis in de vollegrond in de achtertuin. Vanaf half maart een ideale plek, maar daarvoor vanaf half oktober geen zon meer, dus ik hoop dat een paar maanden zon geen probleem is. Ik denk het niet omdat twee maanden bijna volledige duisternis in de garage m ook nooit heeft gedeerd.
Vanavond meteen mijn plan uitgevoerd. Tjeemig de peemig, wat een gewicht. En ook weer verbaasd dat ie zijn 120 liter kuip vrijwel volledig heeft doorworteld. Toch is het vreemd en vindt je vooral onderin de meeste en dikste wortels. Ik heb erg goed doorlatende tuingrond dus hij kan lekker verder diep wortelen.
In de vollegrond lijkt ie meteen een stuk kleiner, das dan weer jammer. Toch is ie zeker 2 m breed. Ik zal morgen ff een fotootje posten. Neeeh, nu toch maar ff een fotootjes gemaakt. Wat je ziet is allemaal Nederlands blad. Ik heb de plant al tien of elf jaar.
Drie jaar geleden was ie al ernstig uit zijn 120 liter kuip gegroeid. ik heb toen de keuze gemaakt om de helft van de wortelkluit er af te hakken en de plant weer in dezelfde kuip terug te planten. Dat koste m de halve kroon, maar het herstel is afgelopen jaar vooral goed geweest.

|
|
|
|