| Grote yucca aloifolia
|
edwardkarin
:
18-05-2011 | Ik heb vorig jaar een grote yucca aloifolia variegata op de kop weten te tikken via troostwijk veilingen.
Deze in september opgehaald bij een tuincentrum en eind september ook in de tuin gezet.
De wortelkluit was goed en vol.
Ik heb alleen in de winter een plastic zak over de kop heen getrokken voor de sneeuw, meer niet.
Geen bescherming tegen de kou aangebracht.
Nu had ik slapende ogen die vanuit de stam wilden uitlopen op diverse plekken van de 2 meter stam, die kon ik er in maart al afkrabben met mijn nagel.
Daarvan is niets meer te zien op de stam.
Nu voelen sommige delen van de grote lange stam wat zacht aan, aan de buitenkant, het is niet verpapt maar het voelt wel zacht aan, niet veel, ik voel dat gedeeltelijk en het is maar een paar milimeter aan de stamoppervlak, de stam is verder nog gewoon hard.
Op een plekje kon ik de bast eraf schuiven en het voelt eronder plakkerig aan, maar geheel zacht is het niet.
De yucca ziet er zo op het gezicht wel goed uit, maar de kroon is niet zo mooi, je kan zien dat ie niet zo gezond meer is, dan druk ik het misschien nog zacht uit????
Ik weet niet of zo'n exemplaar wel een kans van overleven had de afgelopen winter.
Ik weet uit ervaring dat een yucca lang mooi kan blijven terwijl ie allang stervende is en later kan je de stam al meer indrukken of valt de kroon er zomaar vanaf en is het eronder rot en stinkt het(ervaring met de yucca rostrata gehad).
Iemand enig idee, of mensen met ook ervaring hiermee?
gr. Edward

|
U kunt niet meer reageren op dit bericht
|
|
|