| Vraag over orchidee
|
chilllayd
:
28-11-2011 | Ongeveer een half jaar geleden heb ik 2 orchideeen (Phalaenopsis) van mijn moeder gekregen. Ze stonden op haar werkplek (kantoorruimte....) en daar werd flink opgeruimd. De planten waren er behoorlijk slecht aan toe, enorm slappe bladeren, heel erg lichtgroene haast grijze bladeren waarvan je echt dacht, die zijn haast dood......
De bloemstengels waren ook volledig weg en er hingen alleen wat slappe bladeren hulpeloos in een potje.
Ze hebben een tijd lang bij mijn moeder buiten gestaan (in de zomer) tot ik ze mee naar huis heb genomen. Ik heb ze een tijdje in de schuur gehad bij het raam.
Pas sinds ik me wat meer ben gaan verdiepen in deze plant ben ik ze wat gaan verzorgen. Ik vond ze er al een stuk minder levenloos uit zien en er is een nieuw blaadje in het midden gekomen.
Sinds een klein poosje heb ik ze verpot. Zie de foto! De oude dode, en dat waren er heeeeel veel, ook rotte wortels heb ik verwijderd. Nieuwe speciale orchideeen schors in de doorzichtige potjes gedaan en ze beginnen er zowaar iets 'frisser' uit te zien. Bladeren groener, nieuw blaadje en mooie groene goed uitziende wortels (zie foto). Ook heb ik nu 1x speciale voeding gegeven.
Valt hier nog écht leven/bloei in te krijgen?
Ik zit hier thuis alleen wel met een probleempje, wij hebben 3 katten die planten absoluut niet met rust laten dus deze heb ik niet in de woonkamer/keuken staan.
1 heb ik (die van de foto) nu in de badkamer gezet op de vensterbank waar het gemiddeld zo'n 18gr is. Maar er wordt dus ook gedoucht en er komt veel vocht in de ruimte, waarna het raam open gaat om te ventileren/luchten.
De ander staat boven waar het veel koeler is! En 's nachts in de winter als het vriest ook echt een koude kamer is. Moet ik die ook maar richting badkamer verplaatsen? Op beide plaatsen staan ze niet in de zon maar wel ik goed daglicht.

|
U kunt niet meer reageren op dit bericht
|
|
|