| Perenboompje 24 uur oud; blaadjes hangen al.
|
luuntje
:
28-04-2010 | Hallo,
Ik heb gisteren samen met mijn vriend bij het tuincentrum een perzikenboompje, een perenboompje en een aardbeienplantje gekocht. Het waren van die kleintjes, speciaal voor in pot op het balkon.
Die staan daar dus sinds gisteren lekker te staan. Ik heb ze alledrie in pot staan, met groeipotgrond voor groenten/fruit/kruiden erin. Ook heb ik (zoals op de zak van de potgrond aangegeven stond) de wortels van de planten zachtjes losgemaakt voor ik ze inplantte. Nu is het op ons balkon behoorlijk heet, volle zon zeg maar. Wel is er voldoende wind, het is geen broeikas zeg maar! Ons balkon is 14 vierkante meter groot, dus de planten staan ook niet op een kluitje.
Ik heb ze gisteren alledrie een flinke scheut (twee liter per plant, stond ook aangegeven op de zak potgrond) water gegeven als opstartertje.
Nu staan ze dus al de hele dag in de volle zon. Het aardbeienplantje en het perzikenboompje gaan heel goed; stevige, volle steeltjes, mooie grote en vooral stevige blaadjes. Maar het perenboompje heeft er beduidend meer moeite mee; die blaadjes hangen al helemaal naar beneden en de steeltjes zijn helemaal zacht. Hoe kan dit nou toch? Nog geen 24 uur later en de plant is nu al half op!
Ik heb met een sateprikker in de aarde geprikt om te kijken of ze voldoende vochtig waren; bij alledrie is dit het geval. Ik durf ze niet goed méér water te geven, omdat ik als de dood ben voor wortelrot. Onze potten hebben namelijk geen gaten onderin (vond mijn vriend niet mooi...zucht). Ik heb hem verteld dat een pot echt afwateringsgaten moest hebben, maar hij wilde niet alle aarde e.d. over zijn balkon heen.
Maar wat moet ik hier nou mee? Moet ik het perenboompje bijmesten of juist niet, meer water geven of juist als de sodemieter uit die pot halen? Moet ik het hele plantje afsproeien, binnen zetten, buiten laten? Toch maar een gat in die pot boren en hopen dat het dan wel lukt?
Ik wil dat dit project, als een van mijn weinigen, nou eens een keer goed slaagt, dus advies is zeer welkom!
|
U kunt niet meer reageren op dit bericht
|
|
|