weet iemand misschien hoe ik een olijf kan stekken?
Mvg,
Jeffrey
U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Greenconnection:
03-01-2010
Zie:
http://www.neerlandstuin.nl/bomen/olijf.html
En ook:
http://www.neerlandstuin.nl/v_a/vaplanten1.html
Lily-anne:
03-01-2010
Het is toch niet zo gemakkelijk als het lijkt - ik heb al vaak olijf proberen stekken met pover resultaat - ik ga het heel binnenkort nog eens proberen - als het lukt , laat ik het weten , maar het zal minstens 2 a 3 maanden duren vooraleer er beweging in de stekken komt - ( als het al lukt! )
laat je ook eens weten of het bij jou gelukt is ???
Wie heeft hier al erg goede resultaten mee gehad ???
groetjes
Lily-Anne
Jeff1005:
04-01-2010
hallo
ik wist niet dat een olijf stekken zo lang duurt voordat hij begint te
groeien. maar ik ga het proberen! bedankt voor de info.
jeffrey
Verreydt:
05-02-2010
Hey beste mensen ik wil julie niet tegenspreken maar ik zit op de tuinbouw school en ik weet het zal nooit lukken om een olijfboom te stekken zelfs niet te enten of scheuren een olijf kan je enkel zaaien en dit als het zaad goed rijp is ik ben zelf bezig met een expiriment om te zien hoe een olijf het beste ontkiemd
de standaard procedure is een rijpe (zwarte) olijf in de grond steken vochtig houden en heel belangerijk op kamerthemperatuur plaatsen normaal ontkiemd deze dan na ongeveer 6weken maar ik ben een proef bezig om te zien of er geen snelere manier bestaat ik laat de geintreseerde nog wel het resultaat weten maar ik zeg aleen dat het proberen stekken van een olijfboom pure tijdverspilling is
vriendelijke groeten van ayko verreydt
Greenconnection:
05-02-2010
Zeker de links niet gevolgd, die ik op 03-01 gaf? Of is dat ook tijdverspilling?
Lily-anne:
05-02-2010
@ Verreydt:
Probeer het maar eens - zoals gezegd is het niet gemakkelijk - het is me wel al gelukt , dat weet ik zeker dus , probeer je leraren maar eens te laten schrikken ,door het te bewijzen dat het bij jou wel lukt .(wel zeker alles noteren hoe je het doet ,zodat je dit achteraf nog goed weet )
Hopelijk is er iemand die nog extra tips kan geven over olijven stekken ( buiten de tips in neerlands tuin ) en vooral graag info van leden bij wie het wel gelukt is , zo leren we weer wat extra .Ik blijf het in ieder geval proberen tot ik de beste manier vind om het te doen - als het 1 keer lukt , moet het nog veel beter kunnen .
Als mijn moeder olijfje wat groter is , dan zal ik ook eens proberen om te marcoteren , dat moet nog veel gemakkelijker gaan ,want dat kan je heel eenvoudig doen en de kans op slagen is heel groot .Mijn olijfje is daar echt nog te klein voor en zeker nu hij een aantal takken heeft waarvan de schors wat loskomt .
succes
Lily-Anne
Verreydt:
06-02-2010
Beste lily
bedankt maar ik heb je 1 vraagje moet ik dan een kop,tussen of hielstek van maken ik ga dit zeker proberen maar volgens mij moet marcoteren wel lukken maar ik heb geen moederplant ik neem gewoon materiaal van school mee
alvast bedankt voor de tip
D_sdennis:
06-02-2010
Ik ken goede ervaringen met hielstek en met afleggen.
Lily-anne:
06-02-2010
@ D_sdennis
kan je ons vertellen hoe en wanneer je het juist gedaan hebt en hoe de omstandigheden waren ?
groetjes
Lily-Anne
@ Verreydt:
als je dan toch voldoende stekmateriaal hebt , dan is het wel plezant om heel veel verschillende manieren uit te proberen ( graag alles goed noteren ) - probeer ook eens in akadama te stekken - akadama spoelen tot het kleine materiaal eruit is en in glazen pot doen - daarin de stekken van ongeveer 10a15 cm ( of groter- je ziet maar ) steken en water toevoegen tot aan de rand van de akadama .Bovenop het geheel een doorzichtig plastieken beker met enkele gaatjes bovenaan - heel licht en indien mogelijk op een warme ondergrond zetten en dan bidden dat het lukt .af en toe het water er voorzichtig afgieten en vers lauw water gebruiken tot hetzelfde niveau vullen Na een 14 dagen mag je het waterniveau stilaan wat laten zakken - na een tijdje ( als de stekken mooi groen blijven nog minder water - het materiaal is poreus en kan een tijd vochtig blijven .Als je genoeg wortels ziet , kan ze ze oppotten .Deze werkwijze lukt voor heel veel stekken , ( zelfs voor camelia japonica - vraag hierover info als je dat wil weten )ik heb het op dez manier nog niet gedaan met olijven maar wil het wel proberen zo gauw ik terug stekmateriaal heb .
Als je het marcotteren wil uitproberen ,dan moet dit natuurlijk aan de moederplant gebeuren en afleggen ook .Als je in de mogelijkheid bent om van heel dit proces foto's te maken , dan heb je meteen een voorstelling om op school te tonen .of foto's om hier op het forum te laten zien .Ben benieuwd !
Hou ons op de hoogte van je vorderingen
groetjes
Lily-Anne
D_sdennis:
06-02-2010
Hielstek, takje afscheuren zodat een stukje van de tak waar die aan vast zat meekomt. Meteen vochtig maken en dopen in stekpoeder. Vervolgens op een lichte, maar niet zonnige plek neerzetten. Houd er rekening mee dat je meerdere stekken maakt, want niet alle stekken zullen wortelen. Het gaat erom dat je halfverhoute stekken neemt, die dus niet te jong, maar ook niet te oud zijn. Doe dit in de zomer als het warm genoeg is. Afleggen lukt alleen als je een struik hebt en niet een olijf op stam. Pak een buigzame twijg, druk deze halverwege in de grond en breek m daar, maar niet helemaal doorbreken. In de grond drukken en dan een steen erop leggen of met een ijzerdraadje vastpinnen zodat de tak met het breukvlak in de grond blijft. Niet uit laten drogen en als je dit in het voorjaar doet (met een twijg van het afgelopen jaar), dan is de kans groot dat je in de herfst wortels hebt. Pas in het voorjaar weeer loshalen en oppotten.
Verreydt:
07-02-2010
Ok maar ik ga eerst mijn experiment met mijn gezaaide olijven voltooien en daarna ga ik experimenteren met stekken alvast allemaal bedankt voor de nutigge tips en uitleg