bloeiende klimop

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 24/09/2006 - 19:40
antonvegt

bloeiende klimop

Er bloeit maar een klein gedeelte van mijn klimop in de tuin.
hoe kan dit? Kan iemand mij hier bij helpen. Heeft dit mischien te maken met mannelijk en vrouwlijk?

zo, 24/09/2006 - 20:25
carlien

Hallo, ik ben wel geen kenner maar van onze verschillende soorten klimop in de tuin, bloeien er altijd maar een paar.(gelukkig, ze zitten dan direct vol met dikke glanzende vliegen)

zo, 24/09/2006 - 21:08
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een klimop moet eerst bloeitakken maken voor hij gaat bloeien.
Heeft hij overal bloeitakken?

di, 26/09/2006 - 23:59
nieuwenhuis_wouter@h

hederainfo-icon helix, oftewel klimop bestaat net als mensen in een jeugdige(niet bloeiende) vorm en een aborescense vorm. deze vorm bloeit wel en ontstaat vaak na enige tijd aan uiteinden van de hedera waar deze niet verder omhoog kunnen klimmen. daar word de hedera volwassen en gaat bloeien. tegenwoordig is deze vorm ook als gekweekt plant verkrijgbaar trouwens.

wo, 27/09/2006 - 22:29
Anoniem (anoniem geplaatst)

De klimmende vorm heeft het bekende klimopblad, de vruchtbare vorm is veel meer afgerond. Pas als de plant niet meer kan klimmen of kruipen gaat het over van de ene naar de andere vorm. De bloemen zijn wellicht niet heel bijzonder om te zien maar zijn wel zeer rijk aan nektar en stuifmeel. Een bloeiende klimop is dan ook 1 groot feestmaal voor laatvliegende bijen en andere insecten. Met mannelijk of vrouwelijk heeft het niets van doen (de bloemen zijn tweeslachtig). De plant maakt deze keuze om de meest efficiente manier van voortplanting te kiezen. Normal gesproken is dat klimmen of kruipen en als dat niet meer gaat schakelt ze om naar geslachtelijke voortplanting. Na de bloei volgen de bessen. leuk voor kerststukjes maar vooral belangrijk als wintervoeder voor de vogels als de zachterebeseen op zijn (ze blijven de hele winter goed). Wel een klein nadeel: de zaden schieten overal op.

Ruud

Onderwerp gesloten