bruine randen aan varens

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 09/06/2003 - 04:51
Anoniem (anoniem geplaatst)

bruine randen aan varens

Ik heb in mijn tuin diverse grote varens staan. Ik weet echter nog geen namen.

Ze groeiden alle voorbeeldig. Prahtig waren ze. Maar nu bemerk ik dat bij bijna alle varens het gerafelde blad aan de randen bruin wordt. Het lijkt wel een soort roest.
Ook nieuwe scheuten, die zich als een rol uitvouwen verdorren al VOORDAT ze volgroeid zijn.

Weet iemand wat er aan de hand is? En wat zou ik er tegen kunnen doen?

Hrtelijk dank alvast voor een eventuele reactie!

Albert

ma, 09/06/2003 - 17:43
Anoniem (anoniem geplaatst)

het zou kunnen wezen dat de varens te droge grond hebben. Mij is verteld dat varens nogal vrij veel water nodig hebben. Vooral als het nieuwe blad ook al bruin is. Ook kan het een ziekte in de wortels zijn hier kan je dan jammergenoeg niet veel aan doen.

Maar omdat het aan al je varens zit denk ik eerder aan watergebrek varens moeten iedere dag water hebben.

Veel succes

di, 10/06/2003 - 03:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de varens (een van die varens is een mannetjesvaren. Heb ik eindelijk gevonden)
al verschrikkelijk veel watewr gegeven.

Wat ik vandaag ook ergens op het internet las was dat varens humusrijke grond nodig hebben. Misschien ontbreekt het hieraan.

Ik ga in ieder geval proberen om dit spul te kopen en de grond hiermee aan te vullen. Wie weet helpt het wel.

Albert

wo, 18/06/2003 - 01:36
Anoniem (anoniem geplaatst)

Varens kunnen eigenlijk niet tegen direct zonlicht. Bescherm je varens met een schaduwdoek en giet ze regelmatig. (mogen volledig beneveld worden)

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag