Er was eens een bramenstruik..........

2 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 24/08/2003 - 12:33
Anoniem (anoniem geplaatst)

Er was eens een bramenstruik..........

beste tuinierders,

wij hebben al heel wat jaren 2 bramenstruiken, waar dan ook altijd flinke knoeperts aan komen. Maar sind vorig jaar lijkt het alsof een bramenstruik is getroffen door een ziekte.

- op de stam van de bramenstruik zitten er op verschillende plekken geel/oranje vlekken, en als je er met je nagel overheen gaat lijkt het een of andre poeder te zijn.
-en het lijkt erop dat het sinds de ziekte een insecte paradijs is, en ik heb het vermoeden dat deze diertjes de bramen helemaal leeg zuigen waardoor de bramen er niet meer erg smakelijk uitzien.

ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb omschreven, en hoop erop dat iemand meer weet hierover !

alvast bedankt,

jeroen

ma, 25/08/2003 - 18:48
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Jeroen, het lijkt mij het beste als je de bramenstruiken gewoon tot aan de grond afsnoeit. Het is altijd het beste om de scheuten die dit jaar vrucht hebben gedragen af te snoeien tot op de grond. Het zou natuurlijk een schimmel kunnen zijn waardoor je braam getroffen is. Neem een stukje van een aangetaste tak mee naar een goed tuincentrum bij jou in de buurt. Die weten vast wel waarom het hier gaat en kunnen je eventueel het juiste (biologisch afbraakbare!) bestrijdingsmiddel adviseren. In ieder geval zullen de wortels niet dood zijn van je struik, dus kun je volgend jaar weer vrolijk opnieuw beginnen! Hopelijk komen er dan weer van die knoeperds aan...... Succes!

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag