Gember

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 19/01/2007 - 20:30
maanzaadje

Gember

Mijn gember van de supermarkt, normaal om op te eten staat vol met scheuten. (weet niet welk soort, de gewone waarschijnlijk)

Is dit een mooie plant, is het de moeite om hem in de grond te steken, of beter verder opeten.
Graag jullie ervaring.

vr, 19/01/2007 - 20:49
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo, maanzaadje,
Ik denk het laatste. Het is een plant die warmte vraagt en veel zon.
Op plantaardigheden.nl heb ik er wat van gelezen en via Google vind je nog meer.
Gember - Zingiber officinalis
Ik heb er ook wel eens aan gedacht om dat te doen, maar 't wordt ook een flinke plant, een meter hoog. Misschien dat het in een kas lukt, maar zoveel ruimte heb ik niet.
Doei, Frans

vr, 19/01/2007 - 21:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik heb dit eens gedaan omdat net als bij jou er allemaal groene scheuten aan kwamen.Het leek het meest op een stel flinke dikke grassprieten.De kat dacht dit waarschijnlijk ook en vrat ze iedere keer af.Eindresultaat kreeg ik dus niet te zien,maar het was toch wel leuk om te zien waar gember op leek.

vr, 19/01/2007 - 22:19
RP1

Je moet je vraag eens stellen op het exotenforum,ik denk dat je daar goede informatie krijgt...

za, 20/01/2007 - 00:17
beppiek

Enkele weken geleden had ik ook gember gekocht bij de groenteman en omdat ook bij mij er groene knoppen te zien waren heb ik hem in stukken gesneden en in de seramis gezet, ik moet zeggen dat ze aardig groeien. Komend voorjaar ga ik ze in de tuin zetten en dan wacht ik maar eens af wat het zal worden en of er bloemen in komen.

groetjes,
Beppie

za, 20/01/2007 - 08:59
Anoniem (anoniem geplaatst)

Lees dit maar eens!
https://tinyurl.com/y2ytnvut

za, 20/01/2007 - 10:48
Anoniem (anoniem geplaatst)

Bloemen kan je in ons klimaat wel vergeten bij de Zingiber officinale (officiele spelwijze; bron: Monocot checklist, ePIC, Kew gardens).

Voor een zeer uitgebreide gember site https://tinyurl.com/y2kkv6ax

In verhouding tot de "sier"gembers is de gewone gember wel aardig maar weinig spectaculair. Zelfs handelaren in gembers komen meestal niet veel verder dan de opmerking dat de eetbare knollen het meest attractieve deel van de plant is. Overigens is het blad helemaal niet zo onaardig.

Ruud

za, 20/01/2007 - 11:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het blad ruikt lekker.

za, 20/01/2007 - 19:34
Fanny

ik weet niet hoe gewone gember eruit ziet, maar ik heb zelf een paar siergembers (hedychium). Het worden inderdaat grote planten maar ze krijgen ook mooie grote bloemen. Als er je er plaats voor hebt kun je ze vorstvrij overhouden.

di, 23/01/2007 - 22:20
maanzaadje

Hm, ja bedankt allemaal, ik denk dat ik een stukje in een bloempot steek en de rest ga opeten, of lekker theetje van zetten, dat zal nodig zijn nu met vriestemperaturen.

Onderwerp gesloten