Hipeastrum, hoeveel water?

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 14/02/2007 - 17:35
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hipeastrum, hoeveel water?

Een week of 6 geleden heb ik 2 Hipeastrum bollen gekocht, afgeprijsd, 50 eurocent. Omdat ik veel berichtjes enthousiaste berichtjes hier las van DaeN, wilde ik dit eens proberen.
De bollen thuis uit de verpakking gehaald en er zat een wittige bloemstengel helemaal om de bal gedraaid. Deze heb ik afgeknipt en de bollen in een pot gedaan, in de slaapkamer koud weggezet.
Dacht eigenlijk dat het niets zou worden maar nu heeft 1 bol een bloemstengel met 2 prachtige zalmkleurige bloemen dus vorige week in de woonkamer op de vensterbank geplaatst. Ik geef hem/haar nu iedere dag een beetje water is dit genoeg. De grond voelt niet nat aan. Komen er ook nog bladeren?
Bedankt DaeN weer een verslaving erbij.

wo, 14/02/2007 - 17:49
Anoniem (anoniem geplaatst)

De bladeren worden door de bol na de bloei gevormd.

wo, 14/02/2007 - 18:07
blueflower

Bedankt voor dit snelle antwoord Greenconnection.
De vraag is van mij maar was vergeten in te loggen.
Alleen nu nog de vraag over het watergeven.

wo, 14/02/2007 - 18:20
Anoniem (anoniem geplaatst)

Even met je "groene" vinger voelen in de grond of water geven nodig is, dit hangt af hoe warm je bol staat.
Nooit teveel geven waardoor de grond t e nat is, i.v.m. het rotten van de bol.

Lees even deze link voor je informatie, veel plezier.

https://tinyurl.com/yyrah8c6

wo, 14/02/2007 - 18:46
Anoniem (anoniem geplaatst)

De bladeren komen altijd na de bloei [bijna altijd bij de Nederlandse Hybriden]

wat is 50 cent goedkoop zeg! hier kosten ze 3 euro

wo, 14/02/2007 - 20:28
blueflower

DaeN de doosjes met de bollen lagen bij de kassa afgeprijsd en omdat jij me besmet heb met dit virus wilde ik het gewoon proberen.
Iedereen bedankt voor de antwoorden.

do, 15/02/2007 - 08:42
Anoniem (anoniem geplaatst)

HAHA, dus ik heb jou nu ook besmet met het virus?

het is geen erg virus hoor, superleuk zelfs!

daen

vr, 16/02/2007 - 00:53
Somnus

Toch effe een antwoord op Daen:

ik heb er hier momenteel twee in de woonkamer staan, de dikste heb ik na 11 weken bovengehaald en heeft nu 8 bladeren waarvan de meeste 40cm hoog en een bloemstengel die vorige week pas is beginnen groeien :)
de tweede kleinere heb ik na 13 weken bovengehaald en is voor het eerst in jaren terug bloem beginnen maken. Hij is dus twee weken later in de woonkamer gekomen en heeft nu volgens mij een bijna volgroeide stengel, klaar om open te gaan en heeft toch ook al een 4 tal bladeren van max 10cm hoog.
Nu nog bij beiden wachten op de tweede stengel...
Dus bladeren na de bloei klopt toch niet volledig. (degene die altijd al gebloeid heeft, heeft met wisselende volgorde blad en bloemstengel gemaakt, maar toch stond er altijd een serieus blad op toen hij echt in de bloei stond)

vr, 16/02/2007 - 09:25
Anoniem (anoniem geplaatst)

Klopt ook. Bij een lage temperatuur zal het blad eerder of tijdens de bloei gaan groeien.

ma, 26/02/2007 - 23:22
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo,

Ik kweek al jaren Hipeastrum bollen, maar nu voor het eerst komen de bladeren i.p.v. van een bloemknop.
Ik zie nog steeds niets verschijnen, er staat zo'n 6 cm blad.

- Is het evengoed nog mogelijk dat er een knop komt.

Groet, Anita.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag