klimplanten tegen pegola

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 12/08/2003 - 18:44
Anoniem (anoniem geplaatst)

klimplanten tegen pegola

tegen volgend jaar zou ik graag een pergola maken ,welke klimplanten
zou ik er het beste tegen planten. ze zouden wel een beetje tegen de vorst
moeten kunnen bv.(een trompetplant)ook heb ik nog veel zaailingen staan
van passiebloem

di, 12/08/2003 - 22:53
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een hederainfo-icon( bonte )met daarbij een donkerpaarse of donkerrode Clematisinfo-icon.
Die zaailingen van de passiebloem zo ik wel voor de winter binnenhalen want afgelopen winter zijn er veel passiebloemen bevroren. Na de vorst zou ik die pas planten en ik vind het helemaal geen bezwaar om bij elke paal een passiebloem te planten vooral omdat je ze zelf hebt . Ik weet niet hoe groot of de pergola wordt maar de trompetplant zou ik aan de buitenkant zetten( eerste of laatste paal. )Ik heb hem zelf drie keer gekocht en geplant . 't Is nooit gelukt om hem in bloei te krijgen Ik zou je als de pergola niet zo groot wordt de snelgroeiende clematissoorten afraden dat zijn Paul Farges, Gouriana, Wester Vergin , Flammula . Ze zijn mooi maar groeien zo hard . Verder Clematis "Aljanouska ", een "Blue Boy"Dat zijn soorten met klokjes . Die kleuren goed bij de passiebloem .Succes. Je zult nog wel meer reacties krijgen.

wo, 13/08/2003 - 13:56
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste mede tuinliefhebber, klimplanten zijn fijn en je smaak is natuurlijk heel persoonlijk. Ik zou nooit hederainfo-icon gebruiken omdat dat zo'n woekeraar is. Ik zou rozen combineren met clematisinfo-icon. Je kunt dan de bloeitijd verlengen door een later bloeiende clematis te kiezen. Als je roos dan is uitgebloeid, begint de clematis. Zowel trompetbloem (campsisinfo-icon) als passiebloem zijn eigenlijk subtropische planten die je alleen kunt plaatsen op een plekje dat goed beschut op het zuiden is. Deze planten hebben nl veel warmte en zon nodig. Wil je ze overhouden dan zul je ze 's winters goed moeten toedekken met bladeren, stro of compost. Je weet zelf het beste of de plaats van je pergola aan deze voorwaarden voldoet. Veel plezier en succes gewenst!

zo, 17/08/2003 - 00:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een goede roos voor de pergola vind ik "Guirlande d'Amour". Wit en kleinbloemig, geurend, doorbloeiend, vooral als je de uitgebloeide trossen er uit knipt. Ook "Bantry Bay", roze, sterke roos. Wel een goed gestel kweken en de lange uitlopers terugsnoeien. Succes. Gré.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag