Kunstmest, koeienmest of vloeibare plantenvoeding

3 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 19/08/2003 - 18:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

Kunstmest, koeienmest of vloeibare plantenvoeding

Dit zijn allemaal middeltjes om onze planten en bloemen nog beter te laten groeien maar wanneer gebruik je nu wat ? Ik heb me laten vertellen dat bijvoorbeeld jonge plantjes kunnen verbranden met kunstmestkorrels. Wie legt me dat allemaal eens uit ?
Bedankt !
Johan

wo, 20/08/2003 - 14:57
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Johan,
koemest is organisch, dat geef je meestal in het voorjaar, dan gaan de planten/heesters/bomen weer groeien en kunnen ze voedingsstoffen opnemen. Mest je in de herfst, dan regenen die voedigsstoffen dieper de grond in en heeft de plant er niets aan. Je kunt in de herfst wel de planten afdekken met compost, dat verbetert altijd de grond. Kunstmest kun je geven in het bloeiseizoen als extra bloeistimulator. Doe dat altijd strikt volgens de voorschriften van de fabrikant, anders kun je inderdaad het wortelgestel van planten etc. aantasten. Vloeibare plantenvoeding is meestal alleen geschikt voor éénjarige planten zoals geraniums, fuchsiainfo-icon's, afrikaantjes, vlijtige liesjes etc. etc. Deze planten geven dan meer en langer bloemen, zeker als je ze in potten/bakken hebt staan. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Succes gewenst!

do, 11/09/2003 - 20:31
Anoniem (anoniem geplaatst)

koe mest kan je wel degelijk in het najaar strooien,dan komen ze lekker de winter door en ze nemen wel degelijk de mest op.
dit staat ook op de meeste verpakkingen.
ook als je wat stuiken snoei of een haag snoei dan mest ,je neem wat van een plant en dan geef je wat aan een plant zo werk dat .

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag