olijfboom

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 21/07/2006 - 14:06
edma

olijfboom

Enkele weken een olijfboompje, staat in volle zon en we hebben gezorgd dat de grond goed waterdoorlatend is. Sinds kort beginnen de blaadjes geel te worden en vallen ze af? Is dit te wijten aan het teveel aan water of niet?

vr, 21/07/2006 - 14:08
Anoniem (anoniem geplaatst)

In Griekenland staan ze ook in de volle zon en worden ze iedere avond besprinkeld, dus water zullen ze wel nodig hebben. Wellicht verkeerde grond?

vr, 21/07/2006 - 14:10
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik heb wat voor je van internet geplukt over de verzorging van een olijfboom:

"Veel mensen hebben tegenwoordig een olijfboom thuis; in de tuin of in een pot als kuipplant; gekocht in een tuincentrum of meegenomen uit de zonnige landen als souvenir. Kan dat nu wel; een olijfboom in Nederland? Ja, dat kan, maar houd rekening met een aantal belangrijke zaken.

Temperatuur
Olijfbomen zijn subtropisch en houden van milde winters en droge zomers. Takken sterven af bij temperaturen beneden de -2° C. en hele bomen sterven bij vorst beneden de -15° C. Olijfbomen groeien idealiter in klimaatzones 10 en 11. Sommige varianten zijn bestand tegen kou en verdragen zone 9 (gem. vorst nacht/dagtemp. -7/-1 °C) of zelfs 8 (gem. vorst nacht/dagtemp. -12/-7 °C). Nederland ligt voor het grootste deel in klimaatzone 8, maar het oostelijk deel van Nederland ligt in klimaatzone 7 (gemiddelde nacht/dagtemperatuur (-18/-12 °C). De soort olijfboom is daarom in Nederland allesbepalend. In Nederland is het dan ook het veiligst olijfbomen als kuipplant te houden. Dagen aanhoudende strenge vorst of een harde vrieswind doodt een (niet geharde) olijfboom of brengt ernstige schade toe. Maar let op: een al wat oudere diepgewortelde boom zal bij vorstschade opnieuw jonge scheuten ontwikkelen.

Bodemsamenstelling
Olijfbomen en olijven zijn het sappigst wanneer ze groeien in een diepe en voedzame grond. De ideale grond voor een olijfboom is een kleihoudende bodem, maar olijfbomen gedijen op elke grondsoort, zelfs zand. De grond mag niet te nat zijn en idealiter nooit uitdrogen, al kunnen olijfbomen indien diep geworteld lange tijd tegen droogte. Eventueel de tuingrond vermengen met kleikorrels of compost om de grond luchtiger te maken. Als olijfbomen in de volle grond staan de grond vanaf het moment dat de kleine witte bloempjes opengaan, elke maand bemesten met een korrelkunstmest (formule 10-10-10). Na oktober niet meer bemesten.

Water geven
In de hete klimaatzones is twee tot drie keer water geven per week noodzakelijk, zeker bij een lichte en zanderige bodem. Houd de bodem niet te nat, en zorg ervoor dat de bodem minstens 75% droog is voordat de olijfboom opnieuw water krijgt, omdat de wortels gevoelig zijn voor rot. In veel olijfboomgaarden druppelirrigatie toegepast, maar dat zorgt voor minder diepe worteling en daarmee grotere gevoeligheid voor droogte.

Snoeien
Op zich is het niet nodig om een olijfboom te snoeien, maar vormsnoei kan worden toegepast. Zo kan men eventueel de toppen van de langste takken snoeien om de groei vanuit de kroon te bevorderen, zodat men een volle boom krijgt. Laat takken minsten 20 cm lang."

vr, 21/07/2006 - 14:10
Anoniem (anoniem geplaatst)

Heb gebruik gemaakt van potgrond voor terrasplanten en onderaan de pot voldoende kleikorrels gelegd.

vr, 21/07/2006 - 15:42
Anoniem (anoniem geplaatst)

O, staat hij in een pot, dan dit:

"Olijfboom in pot:

In Nederland en gebieden kouder dan Zone 8 (-12 °C) is de meest ideale manier om de olijfbomen als kuipplant te houden. Zorg dat de bodem niet snel uitdroogt en ook dat hij goed gedraineerd is, want olijfbomen houden niet van koude voeten. Het gebruik van kleikorrels is daarom handig omdat ze, èn water vasthouden èn zorgen voor een luchtige bodem. Een klein laagje op de bodem van de pot zorgt bovendien voor een goede afwatering. Patio- of kuipplantengrond is ideaal, maar een goede potgrond kan ook.

Overwinteren
In de winter moeten de kuipplanten dan naar binnen. Kies een plaats in de kamer uit waar hij direct in de zon staat (minstens 6 uur zon per dag). Een zonnig, zuidwaarts gericht raam is ideaal. Let erop dat de olijfboom niet te dicht bij ventilatiegaten, radiatoren en te dicht bij het raam staat, welke als een soort vergrootglas kan werken en letterlijk de bladeren bakt. Wanneer de aarde in de pot ongeveer 3 cm vanaf het oppervlak droog aanvoelt, de plant uitgebreid water geven. De olijfboom zal in de herfst en winter minder water nodig hebben. Het zijn de seizoenen waarin de Olijfbomen normaliter in ruste gaan, maar laat de bodem niet geheel uitdrogen.

Bemesten
Geef de olijfboom in deze maanden om de maand uitgebalanceerd plantenvoeding (bijv. 20-20-20). Pas in de lente en de zomer om de twee weken een langzaam afgevende kunstmest toe. Wacht met buitenzetten tot de kans op nachtvorst is geweken. Laat de plant in een week beetje bij beetje buiten wennen. Zet hem ook eerst op een lichte beschaduwde plek, en verhoog elke dag het aantal zonne-uren en de hoeveelheid wind. Controleer ook dagelijks de vochtigheid van de aarde en geef uitgebreid water als de grond bijna geheel droog is. Als de plant eenmaal gewend is aan buiten kan hij volledig in de zon staan. Zet hem voor de eerste vorst in de herfst weer binnen.

Verpotten
Als na een jaar of zo, de wortels in de pot overbevolkt raken, is het tijd om hem in een groter pot te zetten die zo’n 30cm groter is, met een gat in de bodem. Gebruik goed doorlatende aarde en zet hem ca. 3 cm lager in de grond."

Volgens mij heb je het goed gedaan, hij zal wel moeten wennen, het is ook zo warm! Hopelijk gaat hij niet dood!

za, 22/07/2006 - 12:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

Nootje, heb jij ooit van copyright gehoord?
Je kan niet zomaar flarden tekst, geschreven door iemand kopiëren en neerschrijven. Zeker niet als je er de bron niet bij vermeld.

sugar

za, 22/07/2006 - 13:08
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ohw, is dat zo?

Ik dacht er iemand een plezier mee te doen!

Op die site stond niet dat er een copyright was en vaak als dat wel zo is dan KAN je de tekst niet eens kopieren!

Mag ik de volgende keer wel de link plaatsen?

Heb geen kwade intenties hoor; probeerde alleen maar iemand te helpen.....

za, 22/07/2006 - 13:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dat besef ik wel Nootje. Mijn opmerking was niet kwaad bedoeld
Zelfs als er geen copyright expliciet vermeld staat mag je die tekst eigenlijk niet zomaar overnemen. Een link plaatsen of de tekst overnemen met brondvermelding is normaliter wel OK

sugar

za, 22/07/2006 - 14:12
Anoniem (anoniem geplaatst)

OK, zal er de volgende keer bedachter mee omgaan! ;)

do, 27/07/2006 - 01:12
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hoi,

Net nieuw hier op dit forum en ik woon middenin de stad, geen tuin maar wel sinds bijna 3 maanden een lekker zonnig balkon.

Sinds 5 weken ongeveer heb ik ook een olijfboom op mijn balkon. Heb de info doorgelezen maar komt niet helemaal overeen zoals ik m heb gekocht, die van mij staat in volle kleigrond, loodzwaar om naar 3 hoog te tillen maar ik ben reuze blij met het boompje. In deze hitte, balkon is pal op het zuiden, geef ik m elke dag een enorme plens met water. Gisteren zag ik de bovenste blaadjes wat slap gaan hangen dus snel wat water gegeven. Nu hebben balkonplanten met deze temperaturen natuurlijk ook extreem veel water nodig tijdelijk, dat zal minder worden als de temperatuur wat zakt. Maar ik heb nog maar 2 keer een geel blaadje gehad, kan ook door verplaatsen of vervoer zijn gekomen, iig is het dus niet dat ie regelmatig blad verliest. Integendeel, hij groeit erg goed, allemaal nieuwe blaadjes en onderaan bij de stam is een hele lange tak opgekomen, zeker al zo'n 50 cm inmiddels. Én ik heb 4 olijven erin, die worden ook steeds groter!

Ik moet nog even bezien hoe ik dat in de winter doe. Zoals gezegd is mijn balkon pal op het zuiden dus veel licht en warmte is er ook in de winter en ik woon 3 hoog dus erg snel zal het hierboven niet vriezen. Maar met aanhoudende kou zal ik het nog moeten bekijken (woon net in een nieuw huis en centraal verwarmd, te warm binnen is ook niet goed denk ik zo).

Ik zou lekker op zoek gaan naar een stevige kleigrond, ik vind die klei ideaal, droogt niet snel uit en wordt ook niet zompig wat je met die potaarde juist weer wel snel hebt en zandgrond in een pot is ook geen optie!

vr, 04/08/2006 - 12:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

Oei dat klinkt niet goed, als jezoeveel water geeft en de blaadjes gaan hangen dan heeft hij overduidelijk teveel water gehad. De olijfboom heeft weinig water nodig, als hij echt dorst heeft meld hij zich vanzelf (blaadje/ toppen gaan hangen) Maar gaan de blaadjes hangen terwijl de vocht nog enigsinds vochtig aanvoelt dan heeft hij waarschijnlijk teveel gehad!
Zelfs bij hoge temperaturen hoef je maar heel weinig water te geven!
succes

Onderwerp gesloten