onophoudelijke bladuitval olijfboompje

2 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 17/12/2006 - 18:31
Anoniem (anoniem geplaatst)

onophoudelijke bladuitval olijfboompje

hoihoi,

Voor mijn verjaardag heb ik in november een olijfboompje (oleainfo-icon europea) gekregen. Ik ben er heel blij mee, het is een erg mooie boom. Sinds ontvangst echter heeft de boom het moeilijk, hij verliest voortdurend blad!

De boom is ongeveer een meter hoog, zit in een plastic pot en heeft zand/klei-achtige bodem (in ieder geval geen potgrond).
Aanvankelijk hield ik de boom in mijn woonkamer, maar daar stond hij waarschijnlijk te dicht bij de gaskachel. Ik heb 'm toen verplaatst naar een koelere kamer met een constantere temperatuur, maar daar bleef de boom bladeren verliezen. Wellicht ook dat de plant daar onvoldoende licht kreeg.
Hij krijgt om de dag een beetje water, doseren vind ik erg moeilijk bij deze plant. Gezien zijn gevoeligheid voor wortelrot en zijn vermogen in droogte te kunnen overleven ben ik eerder zuinig geweest met water, dan rijkelijk.

Vandaag heb ik de plant op mijn balkon gezet: het is helemaal niet koud en hij krijgt er het meeste licht (zuid-west).

Ik begrijp niet waardoor de plant zoveel blad verliest. De grond is nogal hard, dus het is niet makkelijk om tot 3 cm in de grond te tasten hoe vochtig het is.

Ik heb al veel gezocht en gelezen op het internet. Ook op dit forum vond ik een leerzame pagina:
https://tinyurl.com/y6m5tpdd
Ik vind het moeilijk om vast te stellen wat precies voor deze boom het probleem is om tot een oplossing te komen. Ik wil ook niet dat mijn oplossing de boel verergert.

Het is nu een ongewoon warme december. Moet de boom verpot worden naar een groetere terracotta pot met kleikorrels op de bodem en terrasplantaarde (in deze maand?) Is buiten een oplossing? Ik wil 'm heel graag redden! Heeft iemand een idee?

zo, 17/12/2006 - 23:03
turtle

In ieder geval geen of weinig water geven.Bladval is normaal vooral omdat de plant zo vaak is verplaatst.Ik persoonlijk zou hem overplanten in een goed doorlatend mengsel en hem op een koele vorstvrije plaats zetten.Met een beetje geluk springt hij in het voorjaar weer uit.

Onderwerp gesloten