rhodo vreemde bloei

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 24/04/2007 - 22:12
10959

rhodo vreemde bloei

hallo, ik vroeg me af wat er met mijn rhodo's aan de hand is. vorig jaar bloeiden ze prima. misschien kunt u het op de foto zien? ik hoor het graag.

2e vraagje: ik heb witte vlieg. daartegen heb ik al 2 x gesproeid met sop. helaas bijven die beestjes terugkomen. moet ik groffer geschut inzetten?

rhodo vreemde bloei
di, 24/04/2007 - 22:45
Anoniem (anoniem geplaatst)

U dient inderdaad andere middelen toe te passen. Er bestaat een breed arsortiment om de witte vlieg te bestrijden. Kijkt u daarvoor eens bij uw tuincentrum. Leest u ook eens de informatie op de onderstaande link.

https://tinyurl.com/y37dd6cr

Plantadvies*Jolande

di, 24/04/2007 - 23:01
Annis

De Rhododendrons hebben geen bloem maar bladknoppen gevormd.
Soms sta je bij een Rhododendroninfo-icon voor verrassingen. Bij mij zelf heb ik ook al veel bloemknoppen gehad die maar klein bleven en niet uitkwamen soms wel op de hele plant. Het is belangrijk om aan het eind van de zomer als de bloemknop zich ontwikkeld om danvoldoende water te geven.

Ann

di, 24/04/2007 - 23:17
Willem V

Misschien bij het weghalen van de uitgebloeide bloemen ook de nieuwe knoppen uitgebroken / afgeknipt?

di, 24/04/2007 - 23:28
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het snoeien moet direct ná de bloei plaatsvinden. In principe snoeit u de rododendron boven een krans van bladeren af. Het lijkt op koppen van de struik. Als de onderste stengels al kaal zijn, moet een 'oog' (slapende knop) op de stengel worden opgezocht. Snoei hierboven de stengel af. Na korte tijd zult u merken dat de struik opnieuw uitloopt op de slapende ogen net onder het punt waar gesnoeid is. De struik vertakt zich dan opnieuw en meestal verschijnen er ook direct nieuwe bloemknoppen aan de jonge scheuten.

Bovenstaande heb ik gedaan....direct boven de bladerkrans gesnoeid na de bloei. Helaas mag het niet baten. Vreemd!

Tegen de witte vlieg zal ik maar een "echt" bestrijdingsmiddel gebruiken. Bedankt allemaal!

wo, 25/04/2007 - 13:07
Anoniem (anoniem geplaatst)

even een vraagje wat hiermee te maken heeft, ik heb mijn rhododendroninfo-icon ook gesnoeid op kale takken boven een slapend oog, maar nog steeds heb ik niks gezien wat op het uitlopen van de takken wijst. ik heb vorig jaar na de bloei gesnoeid.
zou het nog wat worden?

wo, 25/04/2007 - 15:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

De meeste Rhododendroninfo-icon lopen niet uit op kaal hout.

wo, 25/04/2007 - 15:57
Anoniem (anoniem geplaatst)

mmm, gelukkig heb ik niet alles gesnoeid maar enkele takken. welke soorten kunnen goed tegen snoei? ik vind dat kale aan de onderkant namelijk zo lelijk.

do, 26/04/2007 - 01:42
Anoniem (anoniem geplaatst)

De gewone Rhododendroninfo-icon catawbiense verdraagt wel een diepe snoeibeurt. De cultivars lopen slecht tot niet uit.

vr, 27/04/2007 - 12:44
Anoniem (anoniem geplaatst)

boven een bladerkrans is toch niet diep gesnoeid, maar gewoon gebruikelijk? hoe moet het anders gebeuren? helemaal niet snoeien of alleen de uitgebleoide bloemen wegknippen?

vr, 27/04/2007 - 14:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

Snoeien is niet echt noodzakelijk. Als je alleen de uitgebloeide bloemknoppen wegneemt, dan zitten daaonder de beste uitlopers. Knip je dieper, dan duurt het langer voor je weer nieuwe uitlopers hebt. Ook de bloei is dan meestal een jaar later.

vr, 27/04/2007 - 21:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

wel heel vervelend dat deze site onjuiste info geeft:

https://tinyurl.com/y37dd6cr

vr, 27/04/2007 - 22:39
Anoniem (anoniem geplaatst)

Welnee, wat daar wordt vermeld klopt helemaal. Alleen zijn de voorwaarden waaronder je Rhododendroninfo-icon op die manier kunt behandelen, afhankelijk van de genoemde 3 factoren. Dat lukt helaas niet in iedere tuin.

Onderwerp gesloten