verwaarloosde tuin

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 17/08/2006 - 15:52
Krotekoker

verwaarloosde tuin

Onlangs heb ik een huisje gekocht in Oudezijl (Groningen) waar een
een tuin van een paar honderd vierkante meter bij hoort.
De tuin was zwaar verruigt met brandnetels en mos. De brandnetels
heb ik er inmiddels met de hand uitgetrokken en verder gemaaid,
ook heb ik een proefstukje omgespit en daaruit blijkt dat de grond nogal "kleiachtig" is.

Mijn vraag is nu wat ik verder kan "doen" en "wanneer" om de grond te optimaliseren voor tuinaanleg (ontwerp).
(dit is overigens de eerste keer dat ik aan de slag ga met een tuin)

Ondanks dat ik de brandnetels met de hand verwijderd heb ligt er nog een behoorlijk netwerk aan uitlopers (wortels) in de grond.
Welk gereedschap kan ik het beste gebruiken om dat te verwijderen?

Groetjes,
Leen

do, 17/08/2006 - 18:18
Anoniem (anoniem geplaatst)

Geachte krotekoker (grapje?) Die paar honderd vierkante meter is dat begroeid met enkel brandnetel, of is er ook nog beplanting die kan blijven?
Ik krijg de indruk dat u met kleiachtige grond en veel brandnetels een goed vruchtbaar stukje grond bij uw huisje hebt.

De brandnetelwortels zult u toch met de hand tijdens het spitten moeten verwijderen. Anders kom je er niet vanaf. Maar ik denk dat diep spitten niet nodig is omdat brandnetels niet zo erg diep wortelen zodat de vruchtbare bovenlaag behouden kan blijven.
Een mooi karwei voor de winter. De brandnetels echter niet weggooien, maar als bodembedekking gebruiken b.v. onder een boom omdat daar veel kali en mineralen in zitten die de grond vruchtbaar maken.
Succes,
Frans.

do, 17/08/2006 - 20:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

De uitlopers van brandnetels,zevenblad (ook zo`n leuke) en kweekgras kun je het best verwijderen door de grond op de riek of spitvork te nemen en dan uitschudden.Zo heb ik mijn 400 meter ook schoon gekregen.Dit was overigens wel zandgrond.Ik wens je sterkte.

do, 17/08/2006 - 23:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Frans en Anoniem,

Bedankt voor jullie reacties, ik overweeg om een gedeelte van de tuin "klei" te bestemmen voor kruiden.
Welke bewerking is daarvoor nodig? uhh, wat is zevenblad?

vr, 18/08/2006 - 10:30
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een kruidentuin is leuk werk omdat kruiden over het algemeen niet veeleisend zijn.
Maar je vraagt wat zevenblad is.
Zevenblad is een zeer lastig onkruid dat ondergrondse uitlopers maakt en je hele tuin wil overwoekeren. Uitgraven en waar het opkomt voortdurend te lijf gaan.
Op internet en Google is over zevenblad, maar ook over kruiden kweken best het een en ander te vinden. Maar er zijn ook leuke boekjes in de handel.
Dit is zevenblad.
Groetjes,
Frans.

verwaarloosde tuin
Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag