Donker "klaverplantje" - wat is het?

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 25/04/2007 - 13:03
Anoniem (anoniem geplaatst)

Donker "klaverplantje" - wat is het?

Ik heb een soort "onkruid" (neem ik aan, maar wat is onkruid?) maar ik vind het erg leuk: het is laag, heeft donker rood-groen blad dat is gevormd als klaverblad. Het groeit bij stenen in de zon, verder komt het nergens uit zichzelf op, en heeft voor het aantal blaadjes maar een heel dun worteltje. Het maakt kleine gele bloemetjes. Ik vind het heel sierlijk en heb het in een potje gezet. (Mijn camera is uitgeleend, ik kan nu helaas geen foto bijvoegen...)

wo, 25/04/2007 - 13:12
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik weet niet hoe het heet, maar ik vind het erg vervelend en ik kom er maar niet van af. het komt overal tevoorschijn. het oogt schattig maar het is niet weg te krijgen! het zaait zich overal uit. dus ik zou die gele bloemetjes er in ieder geval uithalen. door de dunne worteltjes krijg je het heel moeizaam weg omdat het snel afbreekt.

wo, 25/04/2007 - 13:14
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik weet nu hoe het heet: oxalisinfo-icon corniculata.
Ik vind ze heel mooi, delicaat en fijn, maar ja, het is waar - "one man's weed is another man's price plant"...

wo, 25/04/2007 - 13:16
Anoniem (anoniem geplaatst)

mooi dat je het weet! ben ik ook weer mee geholpen. en ja, de een vind iets vervelend en de ander is er blij mee.

wo, 25/04/2007 - 13:52
Annis

Deze Oxalisinfo-icon heb ik ook in de tuin gehad als je er niets aan doet heb je zo je hele tuin vol staan. Hier heb ik Clear-up van Bayer voor gebruikt vorig jaar en er is tot nu toe nog niets terug gekomen.

Ann

wo, 25/04/2007 - 15:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

ik ben niet zo snel met bestrijdingmiddelen, maar misschien is het in dit geval wel een idee.

wo, 25/04/2007 - 16:08
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik heb hem speciaal (mét stekpoeder nog wel!) in een potje gezet omdat ik hem zo leuk vind - ik ga er niks op smeren of spuiten... Ik probeer hem juist zoveel mogelijk te vertroetelen. :-) Waar de één een hekel aan heeft is de ander juist weer dol op. Ik wil er persoonlijk best mijn hele tuin vol mee, gratis snelle bodembedekker die nog lief bloeit ook... Beter dan zevenblad of paardebloem... (Hoewel je zevenblad schijnt te kunnen eten als spinazie. Ben je er ook snel vanaf, hihihi.)

wo, 25/04/2007 - 18:38
Annis

Er zijn mensen die dit plantje hun gang laten gaan en daarna er niet meer vanaf komen ze overwoekeren gewoon alles. Het is een wortelwoekeraar gaat overal tussen zitten. Wil je hem graag hebben zet het plantje dan in een pot.

Ann

wo, 25/04/2007 - 23:15
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hij staat ook in een potje zoals ik zei - en ik vind hem er prachtig in staan...

za, 28/04/2007 - 00:54
maanzaadje

Ja, het woekert geweldig, maar zo ondiep, ik denk niet dat de planten er last van hebben.
Bezie het als bodembedekker.

di, 08/05/2007 - 17:35
anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo,
Dit vond ik over dat plantje.

Het plantje geldt als zeldzaam akkeronkruid, maar blijkt de laatste jaren in opmars in stedelijke gebieden. Zo werd het op verschillende plaatsen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Breda aangetroffen. De Belgische rode lijst van Vlaanderen vermeldt dat de criteria niet van toepassing zijn, vermoedelijk omdat het niet als inheems wordt beschouwd.

Ik heb m zelf in overvloed in mijn achtertuin. Mn borders groeien helemaal dicht als ik niet oplet. Dus mocht je het willen hebben, je mag alles gratis komen ophalen in Harderwijk ;)

Onderwerp gesloten