gele linaria

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 04/09/2006 - 20:10
loes119

gele linaria

Vandaag ontdekte il in de tuin een uitgezaaide gele linariainfo-icon purpurea.De roze en paarse had ik allang en vorig jaar ook een witte en nu dus een gele.Is dit bijzonder?

ma, 04/09/2006 - 22:08
Anoniem (anoniem geplaatst)

volgens mij is dit een normaal iets, ik heb ze namelijk ook al vaker in geel gezien

ma, 04/09/2006 - 23:22
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik ben daar wat minder zeker van. Als ik Linariainfo-icon pupurea intik tezamen met yellow of geel vind ik talloze sites maar geen lijkt van een gele L. purpurea gehoord te hebben.
De latijnse naam zegt natuurlijk al dat de wildvorm er alleen in het paars is. De Nederlandse naam Paarse leeuwenbek ook. Je zegt zelf al dat je ook de rose en witte hebt. Dat zijn waarschijnlijk de "Canon J. Went" en de witte is de " Springside white" of "Alba" (twee namen voor hetzelfde ras). Ik weet niet of deze rassen geen hybrides zijn met b.v. het vlasleeuwenbekje (L. vulgaris) of 1 der vele verwante leeuwenbekjes. Dan kan het gemakkelijk een terugval zijn naar de kenmerken van 1 der ouders. Maar heel bijzonder of niet, algemeen lijkt het niet. Ook kunnen er spontaan hybriden ontstaan. Een bloeiend Vlasleeuwenbekje is altijd in de buurt.

p.s. is het spoor van de bloem van de verschillende kleuren even lang of zijn er verschillen in lengte?

M.vr.gr.

Ruud

di, 05/09/2006 - 00:21
Anoniem (anoniem geplaatst)

de spoor is iets langer dan bij de andere kleuren,`t bloemetje in zijn geheel precies even klein.

Loes

di, 05/09/2006 - 10:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

Er zijn diverse Linariainfo-icon's die geel zijn bv. L. alpina, L. maroccana en de L. vulgaris.
Ann

di, 05/09/2006 - 12:17
Anoniem (anoniem geplaatst)

oke,ik ga hem uittrekken

wo, 06/09/2006 - 00:22
Anoniem (anoniem geplaatst)

De langere spoor suggereert dat het inderdaad een andere soort is.

Ruud

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag