Naam van deze bloem

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 01/08/2006 - 21:33
Fluzzzy

Naam van deze bloem

Ik heb deze bloem (plant) gister gefotografeerd, waar hij langs een boom aan de weg groeide en nu zou ik graag de naam ervan willen weten. (Hij was er in het roze, rood en paars) Ik heb het hele internet al afgezocht, maar tot nu toe niets gevonden.

Naam van deze bloem
di, 01/08/2006 - 21:39
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dit is een Malvainfo-icon oftewel kaasjeskruid. Kan een eenjarige of vaste plant zijn.
Ann

di, 01/08/2006 - 21:45
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hartelijk dank! Echt supersnel ook.

di, 01/08/2006 - 22:13
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik denk eerder aan een familielid: Alceainfo-icon rosea, de stokroos, die ook tot de Malvaceaeinfo-icon ofwel de kaasjeskruidfamilie behoort.

do, 03/08/2006 - 03:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik denk eerder aan een lavaterainfo-icon. Het blad van Malvainfo-icon is veel dieper ingesneden.

do, 03/08/2006 - 19:31
Anoniem (anoniem geplaatst)

Malvainfo-icon
Alceainfo-icon rosea
Lavaterainfo-icon

En zo kunnen we wel eventjes doorgaan.
Het is niet met zekerheid vast te stellen, omdat enkele doorslaggevende kenmerken ontbreken op de foto om zomaar zeker te zijn.

Poging tot hulp:

Mits de bloem om te draaien, zie je onder de roze bloemblaadjes (kroonblaadjes) een groene kelk (met kelkblaadjes) en daaronder een bijkelk (epicalyx met kelkbladachtige blaadjes of segmenten), de kenmerken van die bijkelk, kunnen je helpen om "de voor jouw foto meest in aanmerking komende" Malvaceaeinfo-icon geslachten (van de 116 geslachten en 1550 soorten) uit elkaar te houden.

bloemen lang gesteeld, epicalyx 6-9, verenigd aan de basis: Althaeainfo-icon (meestal "kruidachtigen")

bloemen heel kort gesteeld of zonder steel, epicalyx 6-7 segmenten: Alcea (meestal "kruidachtigen")

epicalyx 1-3 segmenten los van elkaar: Malva (meestal "kruidachtigen" soms met iets verhoutende basis)

epicalyx 3 segmenten aan de basis verenigd met elkaar, zeker bij bloem in knopstadium: Lavatera (naast "kruidachtigen" ook struiken dus houtachtige soorten)

Jan

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag