welke plant

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 12/06/2006 - 02:32
danny123

welke plant

Kan iemand mij vertellen welke plant dit is en mij enkele verzorgingstips geven. Met dank

welke plant
ma, 12/06/2006 - 22:45
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dit is een Dipladenia. Veel zon, matig water. Houdt niet van natte voeten.
Hopelijk heeft de pot waar de plant in staat een goede afwatering.

za, 17/06/2006 - 12:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

Die kwamen we elders ook tegen hé,

Zoals ik reeds zei, een Mandevilla

en zoals Greenconnection antwoordt: Dipladenia, maar dit is een verouderde naam.

Onder beide namen zoeken in Google en Google images geeft meer informatie.

en hier:

https://tinyurl.com/y5xe5zfo

groetjes,

Jan

za, 17/06/2006 - 13:56
Anoniem (anoniem geplaatst)

Als Dipladenia een verouderde naam is, gaat 't dus om één plant.
Maar er is een duidelijk verschil tussen de Dipladenia (in pot) en de Mandevilla (ook in pot) in mijn tuin. De eerste heeft klein blad en klimt absoluut niet en de tweede heeft veel groter langwerpig blad en is inmiddels 2,5 mtr hoog.

za, 17/06/2006 - 14:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

De +/- 114 Dipladenia soorten worden dus eigenlijk Mandevilla genoemd. Er zijn nogal wat hybriden.
Dus zomaar op een foto afgaan voor wat de soort betreft, dat is enkel bij meer algemene planten mogelijk.
Maar hier zijn er naast de hybriden ook cultivars.

De plant die jij als Dipladenia in pot hebt, is dus
of
één van de Mandevilla soorten met inderdaad kleine bladeren, één van de weinige soorten die niet klimt
(voornamelijk grote 10-20 cm bladeren hebben de Mandevilla repens en de hybriden hiervan Mandevilla x amabilis en de Mandevilla x amoena waarvan men denkt dat het kruisingen zijn tussen Mandevilla repens en Mandevilla x amabilis bvb)
of
het betreft een andere plant die er op lijkt, de Apocynaceaeinfo-icon is een heel uitgebreide familie, met nogal enkele geslachten als potplant in cultuur

Dus een goede beschrijving en enkele foto's, kunnen mogelijk meer licht op de zaak werpen.

Jan

za, 17/06/2006 - 15:21
Anoniem (anoniem geplaatst)

Wat we vroeger Dipladenia noemen heet nu inderdaad Mandevilla.
Alle Mandevilla's klimmen of kruipen; ook de Mandevilla sanderi (syn. Dipladenia s.), alleen doet ie dat pas na de hoofdbloei. Dit was tot voor kort de meest aangevoerde Mandevilla als kamerplant. Daarbij verschijnen nu andere soorten als kuipplant, zoals M. boliviensis en M. x amabilis. Op het net en in boeken kom je nog veelal de oude naam tegen.

zo, 18/06/2006 - 00:25
Anoniem (anoniem geplaatst)

Bedankt voor de deskundige uitleg.
Kan geen foto's plaatsen, heb trouwens ook geen digitale camera.
Het kaartje bij de plant met het kleine blad vermeldde Dipladenia.
Ach, what's in a name....de ene bloeit prachtig en de andere ziet er ook veelbelovend uit.
Ik krijg weleens complimentjes over die lange die ik door de Hederainfo-icon leid.

Onderwerp gesloten