Hoe en hoevaak moet ik deze mooie ficus bonsai cascade snoeien?

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 14/01/2018 - 10:50
Mk1234

Hoe en hoevaak moet ik deze mooie ficus bonsai cascade snoeien?

Beste allemaal,

Deze ficusinfo-icon bonsai cascade heb ik nu precies een jaar geleden gekocht. Ze doet het fantastisch! Laat wel wat oud blad vallen, maar groeit sneller dan dat het eraf valt. Omdat ze zo groeit en de oudere bladeren langzamerhand verliest vraag ik mij af of ze dan niet teveel kaal wordt op het oudere hout en of je tot dat oude hout moet terug snoeien om haar compact te houden. Iemand een plan de campagne voor zo'n verjongingskuur? Wil haar goed verzorgen, daar ze een kostbare plant is. Oohja en iemand een schatting naar de leeftijd van zo'n grote ficus?

Alvast bedankt! 

zo, 14/01/2018 - 11:13
GreenConnection

De leeftijd kun je schatten op 10-15 jaar. Wellicht aan de hoge kant, want deze Ficusinfo-icon lijkt snel oud, doordat men de plant hoog oppotte, waardoor de opgeblazen wortels goed zichtbaar zijn. Uit Azie afkomstig en groeit daar zeer snel in de volle grond, zodat ze binnen 3 jaar opgepot hier naartoe komen. Dit exemplaar ziet er goed uit en heeft een leuke vorm. Heeft echter weinig met bonsai te maken en kun je beschouwen als een fraaie kamerplant in bonsai-achtige vorm gesnoeid.

Volsta met het terugsnoeien van de jonge scheuten, die te snel groeien en wees voorzichtig met watergeven; de pot heeft zo te zien geen afwateringsgaten.

zo, 14/01/2018 - 14:46
Mk1234

Dankjewel voor je antwoord! Had verwacht dat ie al heel oud zou kunnen zijn.. maar schijn bedriegt in dit geval dus. Pot heeft achterop, uit het zicht, meerdere gaten die ik erin heb geboord. Zo kan er nooit een plas water onderin blijven staan en kan de pot ademen. Snoeien zal ik dan wel ieder jaar stukje bij beetje doen en weer laten uitlopen. 

zo, 14/01/2018 - 14:48
GreenConnection

Die gaten zijn een prima idee!

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag