bobbels op bladeren van druivelaars

3 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 23/06/2006 - 15:50
Anoniem (anoniem geplaatst)

bobbels op bladeren van druivelaars

Reeds enkele jaren stel ik vast dat er bobbels verschijnen op de bladeren van mijn druivelaars . Het zijn bobbels van +- 5 mm groot maar ze brengen op het eerste zicht geen schade aan.
Het is allemaal begonnen toen ik een druivelaar heb gekregen van een kennis , deze zal waarschijnelijk ziek geweest zijn. Wat zou het zijn , en wat kan ik er mee doen?
dank bij voorbaat voor Uw reactie.

vr, 23/06/2006 - 18:59
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dit zou druivenviltmijt kunnen zijn. Zitten er op de achterkant van het blad bij de bolling witte haartjes net vilt. Na verloop van de zomer worden de haartjes donkerder gelig of bruin. De bovenkant van de bolling kan verkleuren. Afgezien van de bladmisvorming lijken de mijten weinig invloed te hebben op de groeikracht en de mogelijkheid tot vruchtzetting. Er zijn eigenlijk geen afdoende middelen beschikbaar. Het verwijderen van aangetaste bladeren kan de mijt tot stand brengen maar aangezien de mijten weinig schade aanrichten, kan er door het weghalen van de bladeren meer schade ontstaan dan wanneer de mijten ongestoord hun gang mogen gaan.
Ann

za, 24/06/2006 - 22:40
Anoniem (anoniem geplaatst)

Waarschijnlijk is druivengalmijt de oorzaak.
Kijk eens op: https://tinyurl.com/y6hfvcam

Onderwerp gesloten