japanse esdoorn

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 17/07/2006 - 23:12
nadezja

japanse esdoorn

Al enkele jaren heb ik een japanse esdoorn in de tuin staan...nu staat deze eigenlijk de gehele dag in de schaduw...en moet deze nog steeds overzetten naar halfschaduw...

wat is het probleem...ik zag dat ineens dat de stam en de wat dikkere takken een één of andere wollige witte schimmel bezit..... en ik wil weten waarom of deze schimmel daar ineens zit? komt dit vanwege de schaduwplek?

...de boom staat ook wel op kalkhoudende grond...iets waar deze eigenlijk niet tegen kan....(ik had het boompje nl. meegenomen met de verhuizing van een andere bodem af...maar het boompje staat al zeker 5 jaar zonder probleem op die plek (en ook al 5 jaar te wachten om van de schaduwplek naar halfschaduw plek geplaatst te worden.)...

met vriendelijke groet,
Nadezja

do, 20/07/2006 - 11:52
Anoniem (anoniem geplaatst)

het is waarschijnlijk de wollige dopluis. dit is geen schimmel.
de dopluis legt de eizakjes op de schors, daarna gaan zij dood en vallen uit de boom. de witte eizakjes blijven achter.
deze dieren brengen geen schade aan aan je boom. je kunt eventueel de eitjes van de schors krabben voor ze uitkomen. bespuit zonodig de onderkant van de boombladeren met een milieuvriendelijk middel op basis van paraffineolie of gebruik een insecticide

vr, 21/07/2006 - 11:21
Anoniem (anoniem geplaatst)

oke dank je wel ... ik zal het nakijken of het de dopluis is... dan ben ik iig al weer een stuk verder.

zo, 30/07/2006 - 19:31
Anoniem (anoniem geplaatst)

dag Nadezja

waar woon jij, ik wil wel eens langs komen om te kijken

Onderwerp gesloten