kleine ronde gaatjes in de bladeren

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 18/07/2006 - 20:21
blueflower

kleine ronde gaatjes in de bladeren

In de blaadjes van mijn rozen en de vlinderstruik zitten kleine ronde gaatjes. Ik kan geen beestjes ontdekken. Wel had ik laatst toen ik in de tuin bezig was een iene mienie klein rupsje op mijn arm. Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak hiervan kan zijn en wat ik hieraan kan doen. Alvast bedankt voor het antwoord.

wo, 19/07/2006 - 01:22
Anoniem (anoniem geplaatst)

hhmmm als je een vlinderstruik in je tuin hebt staan , betekend dit eigenlijk dat je een vlinderliefhebber bent dus waarom ergernis over een rupsje of rupsjes? Of ja ik kan ook vragen waarom heb je die vlinderstruik geplant? Vlinderstruik staat erom bekend dat het veel vlinders trekt. en ja dan krijg je natuurlijk --->>> Geen rupsen geen vlinders... en helaas gaat het toch al niet zo goed met de vlinders in Nederland. Dus ik zou zeggen als het even kan laat die rups de rups en geniet van die mooie fladderaars in de vlinderstruik.

Maar wees gerust rupsen eten geen vlinderstruik en voor zover ik weet is er ook geen rups die de bladeren van de rozenstruiken eten. En al zouden ze de groene bladeren eten... van die paar gaatjes of hapjes gaat de roos toch echt niet dood.

wo, 19/07/2006 - 09:14
Anoniem (anoniem geplaatst)

Heb ik geschreven dat ik mij aan dit rupsje ergerde?
Ja ik hou van vlinders. Intussen zijn de bladeren van mijn vlinderstruik bijna helemaal weggevreten.

wo, 19/07/2006 - 12:56
Anoniem (anoniem geplaatst)

nee je hebt niet geschreven dat je je ergerde aan dit rupsje maar als je neerzet dat je een klein rupsje had gevonden en dat de bladeren worden weggevreten en wat je eraan kan doen om de bladeren te behouden komt het op mij over dat je het niet fijn vind dat er een eventueel rupsje in zat te eten of heb ik je vraagstelling dan zo verkeer begrepen?

En het was niet als aanval op je bedoeld maar ik begreep het gewoon niet vlinderstruik en rups ik heb het opgevat als van vlinders wil je wel ontvangen en rupsen niet...en vond het antwoord van mij niet zo verkeerd om te schrijven van "Geen rups geen vlinder"

Wat die afgevreten bladeren tsja bij mij is dit idem hetzelfde maar de struik bloeit er niet minder om. Ik knip telkens de uitgebloeide bloemen eruit en hiervan blijven er continue nieuwe bloemen komen. en als het weer in het na-seizoen goed blijft blijft deze heel lang doorbloeien tot er echt weersverandering in zit.

En ja ik heb eens horen waaien dat er maar één rups is die de bladeren eet van de buddleia maar hier ben ik niet zeker van.

groetjes.

wo, 19/07/2006 - 14:07
Anoniem (anoniem geplaatst)

ik heb nog wel geprobeert op te zoeken wat het wel zou kunnen zijn.
Wantsen die eten bladeren van de buddleia maar ook van andere planten zoals forsytsia, hydrangeainfo-icon, chrysanten en vele jonge planten maar ook appels bessen bonen.

Als bestrijding geeft het boek aan Houd de tuin vrij van onkruid en verwijder afval en dergelijke.

misschien zijn het de lapsnuittorren worden ook taxuskever genoemd of de latijnse naam Otiorhynchus sulcatus. Maar ik weet niet of deze ook in de buddleia zit of lust

wo, 19/07/2006 - 14:10
Anoniem (anoniem geplaatst)

vraagstelling verkeerd begrepen hoor. Ik dacht eerder aan een ziekte dan dat de gaatjes door dat rupsje komen. Had misschien mijn vraag anders moeten formuleren.
groetjes

zo, 23/07/2006 - 00:32
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ook ik heb bij mijn rozen last van kleine gaatjes. Ze worden helemaal kaal gegeten. ik kan geen rups ontdekken. Ook zitten ze telkens onder de luis maar dat is normaal bij rozen weet ik zo langzamerhand. Kan iemand mij vertellen wat ik er aan kan doen dat ik nog een roos overhou. Ze staan in een pot op een tafel in de ochtendzon. Alvast bedankt

zo, 23/07/2006 - 13:49
Anoniem (anoniem geplaatst)

Kleine gaatjes kan duiden op hagelschot. Maar het kan ook zijn dat 's-nachte geknabbeld wordt door kevers en torren

di, 25/07/2006 - 00:17
Anoniem (anoniem geplaatst)

willem
wat bedoel je met hagelschot
hittegolf en hagel kan ik niet rijmen
of is het een of ander diertje
torretjes en kevertjes zie ik ook niet. ga vaak laat naar bed en ben vaak ook heeel vroeg op

di, 25/07/2006 - 13:07
Anoniem (anoniem geplaatst)

Mijn buren schieten niet met hagel [grapje] en ik zie ook echt geen beestjes, zelfs geen luis. Voordat het een gaatje is, is het een klein doorschijnend plekje.

di, 25/07/2006 - 13:14
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hagelschot is een (bacteriele?) ziekte van bomen en struiken die kleine gaatjes in het blad veroorzaakt --- van daar hagelschot (jachtgeweer) en niet hagelslag ;o)

di, 25/07/2006 - 13:53
Anoniem (anoniem geplaatst)

Willem, weet je ook of hier iets tegen te doen is?

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag