plakkerige stof op bladeren

3 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 21/08/2003 - 14:32
Anoniem (anoniem geplaatst)

plakkerige stof op bladeren

Ik heb een soort palm-kamerplant staan aan het raam. Sinds een week blinken de bladeren van een zeer plakkerige substantie, die ook op het parket lekt. Weet iemand wat dit is en wat ik eraan kan doen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

ma, 25/08/2003 - 23:38
Anoniem (anoniem geplaatst)

Waarschijnlijk zitter er luizen op. Een palm scheidt geen kleverige substantie af. De luizen die er (waarschijnlijk) opzitten wel. Ze zuigen sap van de plant op en plantensap bevat slechts weinig stikstof en veel suikers. Opdat de luizen een zeker evenwicht in hun voeding nodig hebben, zullen ze her overtollige suikerwater uitscheiden. Te behandelen met een geschikt product. In de bloemenwinkel verkopen ze wel iets geschikt. Voor gewone bladluizen werkt een middel op basis van pyrethrum/pyrethroiden perfect. Ofwel met alcohol behandelen. Dit kan je zo doen: een 70% oplossing methanol of ethanol maken (ethanol is duurder maar veiliger) en hiermee de luizen aanstippen. Of verstuiven als het er teveel zijn. Maar ik zou toch wel willen aanraden om dit buiten te doen en jezelf te beschermen. Vooral bij het gebruik van methanol. Ethanol en commerciële pesticiden zijn in dit aspect veiliger voor de gebruiker.
Pieter

ma, 22/09/2003 - 14:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

wow pieter jij weet er veel over te vertellen, ik gebruik gewoon plantschoon (bij tuincentrum verkrijgbaar) en dat werkt super tegen bijna elke vorm van insect. en wat erin zit ? Ik zou het niet weten, het is biologisch...dus verantwoord ?! Ik vraag me af of mensen met weinig kennis van zaken zelf moeten gaan mengen met stoffen de verhouding is gauw verkeerd, dan breng je meer schade aan !?

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag