Weefselrot bij epiphyllum

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 za, 14/04/2007 - 23:58
Exo

Weefselrot bij epiphyllum

Hallo,

Ik heb al een tijdje last van een ziekte bij mijn Epiphyllum. Alleen weet ik niet of het nu een fysiologische ziekte, een gebreksziekte of een schimmelziekte is. Ik heb er een lange tijd minder last van gehad maar nu het warm weer is ontwikkelen de bruine, rotte plekken zich erg snel.

Misschien belangrijk om weten is dat deze cactus in mijn serre stond bij 25°C (RV 45%) overdag. De potgrond is orchideëngrond en deze grond stond tamelijk droog.

De bruine plekken bleven bruine plekken bij sterke uitvergroting. Het enige wat ik zag waren piepkleine zwartbruine puntjes zonder hyfen. (wellicht afgestorven bladgroenkorrels)

Wel vond ik met mijn lichtmicroscoop enkele schimmelachtige structuren terug. (zie foto's)

Weefselrot bij epiphyllum
zo, 15/04/2007 - 02:56
David

Onder de lichtmicroscoop nam ik schimmelachtige structuren waar. (zie foto)

Weefselrot bij epiphyllum
zo, 15/04/2007 - 02:59
David

Nog een opname met de lichtmicroscoop, aan de groeipunt vond ik een zwarte vlek, net op die plaats waar ook de haren van Epiphyllum zaten. Dit kan dus een schimmel of een haartje zijn.

Weefselrot bij epiphyllum
zo, 15/04/2007 - 03:02
David

Dezelfde plant maar dan 2 jaar geleden, wellicht dus met dezelfde aandoening.

Weefselrot bij epiphyllum
za, 05/04/2008 - 02:01
Ute

Hallo, een bekent verschijnsel bij cryptocereus anthonyanus, mijn plant hefft er ook last van en ik snij de bladeren gewoon weg.De rest ziet er nog gezond uit.
HIJ STAAT NATUURLIJK GEISOLEERT VAN MIJN ANDEREN EPIS!
Ik wil de plant niet weggooien, maar aan te raden is het wel.
Op dit moment probeer ik goede stecklinge te kweeken.
Maar omdat deze plant makkelijk te koop is zou ik jou aanraden de plant te vernietigen.
Groet, Ute

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag